Quin és el marc legal dels dissenyadors d'interiors?

La tesi doctoral de Maria del Pilar Rovira treu a la llum la inexistència d’una regulació jurídica clara de l’activitat d’aquest col·lectiu professional

La tesi doctoral de Maria del Pilar Rovira Serrano, defensada a la Universitat de les Illes Balears, fa una aproximació jurídica a la professió del dissenyador d’interiors a partir de la hipòtesi que el disseny d’interiors és una ocupació tècnica liberal, titulada i no col·legiada, encara que buida de contingut legal quant a les obligacions i les responsabilitats del professional, més enllà del que disposa el Reial decret 902/1977, d’1 d’abril, regulador de les facultats professionals dels decoradors. La tesi l’ha dirigida la doctora Apol·lònia Martínez Nadal, del Departament de Dret Privat.

El Reial decret 902/1977 és una norma reglamentària competencial amb rang inferior a la llei, antiga, obsoleta i conflictiva, però és l’única que estableix directament el marc legal de l’exercici de la professió del dissenyador d’interiors a Espanya i les seves atribucions professionals. Malgrat això, aquesta norma no aclareix el marc jurídic d’obligacions i responsabilitats dels interioristes.

Per dotar aquest col·lectiu del contingut legal necessari, la investigadora ha analitzat des d’una perspectiva interdisciplinària tant les principals normes jurídiques com la doctrina i la jurisprudència espanyola. Aquesta anàlisi s’ha centrat en aspectes com la formació, les atribucions professionals, el corporativisme, la contractació i la propietat immaterial.

Fruit d’aquest treball, s’ha validat la hipòtesi inicial, de manera que Maria del Pilar Rovira ha constatat que efectivament la professió del dissenyador d’interiors no disposa actualment d’un marc legal clar, per la qual cosa planteja la necessitat de promulgar un nou marc normatiu que s’adapti a la realitat de la professió, que concreti les competències, les atribucions, els drets, les obligacions i les responsabilitats legals dels dissenyadors d’interiors, que expressament inclogui aquest col·lectiu com a tècnic competent en l’edificació, i que detalli específicament les seves obligacions i responsabilitats legals en funció dels diferents nivells de formació.

Fitxa de la tesi doctoral

• Títol: Aspectos jurídicos de la práctica profesional del diseño de interiores
  • Autora: Maria del Pilar Rovira Serrano
  • Programa de doctorat: Dret Privat