

Joan
Miró i Ferrà
Barcelona
1893 - Palma 1983
Pintor, escultor i ceramista. D'arrels mallorquines, la
seva família materna provenia de Sóller,
on el seu avi era fuster ebenista. Estudià (1907)
a l'Escola de Comerç de Barcelona, i treballà
(1910) com a administratiu en una adrogueria, al mateix
temps que assistia a classes de dibuix i pintura a l'escola
de Llotja, on fou deixeble de Josep Pascó i de
Modest d'Urgell. El 1911, després de passar una
temporada a la propietat familiar de Mont-roig, al Camp
de Tarragona, per refer-se d'una llarga malaltia, una
depressió nerviosa i, després, unes febres
tifoidees, prengué definitivament la decisió
de dedicar-se a l'art. El 1912 assistí a l'escola
de pintura que Francesc Galí dirigia. De 1915 és
el quadre Platja de Cambrils, de clar estil fauvista,
que el diferencià dels altres alumnes. Abandonà
l'escola de Francesc Galí, tot i que freqüentava
el Cercle de Sant Lluc per dibuixar amb model viu. Allà
conegué Antoni Gaudí, Joan Prats, Enric
Ricart i Josep Francesc Ràfols, entre d'altres
artistes. El 1916 orientà definitivament la seva
obra cap a l'avantguarda. Després de la primera
exposició a Barcelona, a la galeria Dalmau, que
no fou acollida amb gaire entusiasme per la crítica,
viatjà a París, on conegué Pablo
Picasso, a l'amistat del qual fou fidel tota la vida.
El 1921 exposà per primera vegada a París,
a la galeria La Licorne, exposició organitzada
per Josep Dalmau i presentada per Maurice Raynal. A París,
féu amistat amb Tristan Tzara, Pierre Reverdy i
Max Jacob i participà en les reunions del grup
dadà. D'aquesta època són les obres
Ballarina espanyola i La taula. L'estiu de 1923, a Mont-roig,
copsà una nova manera de veure l'art. Inspirat
pels poetes surrealistes francesos, els quals proposaven
l'automatisme psíquic, que pretenia expressar de
qualsevol manera el funcionament real del pensament, va
comprendre la possibilitat d'interpretar l'art com si
fos poesia. Decidí de no reflectir el paisatge
amb idees preconcebudes, sinó que el paisatge arribàs
a ell, tal com es manifesta a La Masia, l'obra que representa
millor aquesta idea. El 1924 fou un dels signants del
manifest surrealista i realitzà dues obres transcendentals
en la seva evolució El pagès català
(1925) i El carnaval de l'arlequí (1924-25). Aquell
mateix any, i amb Max Ernst, féu els decorats del
ballet Romeu i Julieta, estrenat a Montecarlo. El grafisme,
que era una de les més importants característiques
de la seva obra, aconseguí el punt culminant a
Interiors holandesos. El 1929 es casà amb Pilar
Juncosa. Per al pintor, els dos pols d'inspiració
eren Mont-roig, que era la terra on es podia arrelar i
on podia trepitjar fort, i Mallorca, que constituïa
el cel i les constel·lacions per construir el seu
somni. El 1930 féu la primera exposició
a Nova York, a la galeria Valentine. El 1931, en néixer
la seva filla Maria Dolors, establí la seva residència
entre Barcelona i París. El mateix any exposà
a la galeria Berheim les seves escultures-objectes o construccions.
Passà la guerra civil a París. Amb motiu
de l'enfrontament bèl·lic féu el
cartell Aidez l'Espagne i un gran quadre, desaparegut,
El segador, per al pavelló de la República
espanyola a l'Exposició Universal a París
(1938). El 1939 s'instal·là a Varengenville
(Normandia, França), on començà la
sèrie de les Constel·lacions, que acabà
(1941) a Palma, quan s'hi traslladà (1940) per
causa de la invasió alemanya de França.
Amb les Constel·lacions intentava una evasió
poètica, mentre la guerra assolava el món.
El 1941 el Museu d'Art Modern -MOMA- de Nova York organitzà
una gran mostra antològica, en el catàleg
de la qual s'hi incloïa un estudi de J.J. Sweeney.
Al final de 1942 tornà a viure a Barcelona. Devers
1945 començà la seva col·laboració
amb el ceramista català Llorenç Artigas,
amb el qual féu els murals (1957) de la UNESCO,
el de la Universitat de Harvard (1960), el d'Osaka (1970)
i de l'aeroport de Barcelona (1976). El 1947 viatjà
per primera vegada als Estats Units, amb motiu de l'exposició
a la galeria Pierre Matisse, on exposava regularment des
de 1940. El 1954 li fou atorgat el Premi de Gravat de
la Biennal de Venècia i el 1959, el Guggenheim,
concedit de mans del president dels Estats Units, Eisenhower.
El decenni dels setanta féu una sèrie de
tapissos amb Josep Royo i Carola Torres. Al llarg de la
seva vida col·laborà amb gravats i litografies
en molts de llibres de bibliòfils, entre el quals
destaquen L'arbre des voyageurs (1930), de Tristan Tzara;
Femmes (1966), amb textos de Claude Simon, i Càntic
al sol, dedicat a sant Francesc d'Assís. Diverses
i nombroses han estat les exposicions antològiques
organitzades arreu del món, com a la Tate Gallery,
de Londres (1964), Tokio (1966), Barcelona (1969), primera
exposició antològica feta a Espanya, i París
(1962, 1973 1985). El 1976, s'inaugurà el Centre
d'Estudis d'Art Contemporani-Fundació Joan Miró,
a Barcelona, obra del seu amic Josep Lluís Sert.
S'hi mostren, entre d'altres, les obres de la col·lecció
de Joan Prats. El 1976, el Govern espanyol li concedí
la Medalla d'Or al Mèrit al Treball i, el 1978,
la del Mèrit al Turisme. El 1991, a Frankfurt,
s'organitzà la mostra Picasso, Dalí, Miró:
el naixement de l'art modern a Espanya. El 1993, amb motiu
del centenari del seu naixement, s'organitzaren nombroses
exposicions antològiques, de les quals destacaren
la del Museu d'Art Modern de Nova York (EUA) i la de la
Fundació Miró de Barcelona. La relació
de l'artista amb Mallorca prové dels primers anys
de la seva infantesa, quan passava algunes setmanes d'estiu
a Palma i a Sóller. D'aquella època recordava
els viatges amb el vapor correu, els blaus de la mar i
el vol ràpid de les cuques de llum i conservava
l'admiració pels siurells, que li inspiraren algunes
escultures. La importància de Mallorca en l'obra
mironiana es pot resumir en tres èpoques. La primera,
la infantesa i la joventut, són representades per
les vacances a l'illa, de les quals queden alguns dibuixos,
i l'amistat amb el pintor Bartomeu Ferrà. D'aquesta
amistat es conserven les cartes de Miró, que ofereixen
una magnífica visió de l'ambient artístic
i polític de la segona dècada del segle
XX, algunes de les quals són reproduïdes al
llibre Miró i Mallorca (1984), de Pere A. Serra.
La segona, el seu matrimoni amb Pilar Juncosa, és
la maduresa. En abandonar París, per causa de la
invasió nazi (1940), s'instal·là
a l'illa, on acabà la sèrie de les Constel·lacions.
La tercera és, alhora, la plenitud i l'envelliment.
Aquest envelliment sempre fou més físic
que intel·lectual, ja que la força de l'art
sempre fou present, fins i tot en els darrers gravats
fets, en col·laboració amb Joan Barberà,
a l'estudi de Son Boter. Aquesta darrera època
començà devers 1956, en acabar-se les obres
de l'estudi dissenyat pel mateix Josep Lluís Sert.
El 1957 Camilo José Cela li dedicà a la
revista Papeles de Son Armadans un número especial,
que l'artista il·lustrà. El 1967 el diari
Majorca Daily Bulletin li'n dedicà un altre, en
el qual col·laboraren un gran nombre d'intel·lectuals
mallorquins. El 1968 l'Ajuntament de Palma el nomenà
fill adoptiu. El 1970 féu la primera exposició
a Palma, a la sala Pelaires. El 1972 exposà, també
a la sala Pelaires, la sèrie de litografies Homenatge
a Joan Prats. El 1973 s'edità El vol de l'alosa,
en què denou poetes de l'illa participaren amb
un poema. El 1978, amb motiu del seu 85è aniversari,
l'Ajuntament de Palma organitzà, a la Llonja, una
mostra antològica, que fou inaugurada pels reis
d'Espanya. Paral·lelament, el Casal Solleric acollí
una mostra de 365 artistes que li reteren homenatge. El
mateix any s'estrenà al Teatre Principal de Palma
l'obra Morí el Merma, amb decorats i figurins de
l'artista. En aquella dècada dels setanta, féu
dues sèries de gravats dedicats a l'illa, Mallorca,
editada per la sala Pelaires, i El pi de Formentor, editada
per Quatre Gats i inspirada en el poema de Miquel Costa
i Llobera. Tengué interès a crear a Palma
una fundació, per a la qual oferí la casa
de Son Boter, que emprava com a estudi d'escultura, el
local fet per J. L. Sert i els utilitzats per a gravat
i litografia, una àmplia extensió de terrenys
i totes les obres que en morir estiguessin sense signar
i acabar. L'edifici de la Fundació Pilar i Joan
Miró a Mallorca fou inaugurat el 1992. El mateix
any el Casal Solleric organitzà l'exposició
"En Miró de Mallorca" i el 1993, el Centre
Cultural Contemporani Pelaires acollí la mostra
"Lluna Miró: un segle". A Palma, hi ha
dues escultures de bronze donades per l'artista, una,
a l'Hort del Rei, titulada Dona, i l'altra, Personatge,
al carrer Jaume III. Té una avinguda dedicada a
Palma. Entre la nombrosa bibliografia dedicada a l'estudi
de l'obra i la vida de Miró destaquen L'ouvre de
Joan Miró (1934) de Chistian Cervos; Joan Miró
(1941) de James Johnson Sweney; Miró y la imaginación
(1941) d'Alexandre Cirici Pellicer; Joan Miró i
el seu temps (1957) de Joan Teixidor; Joan Miró,
la vie et l'ouvre (1961) de Jacques Dupin; Miró
(1970) de Roland Penrose; Joan Miró (1970) de Michel
Tapie; Miró, vida i gest (1973) de Josep Melià;
Conversations avec Joan Miró (1977) de Georges
Rayllard; Miró mirall (1977) d'Alexandre Cirici
Pellicer; Miró, colpir sense nafrar (1978) de Pere
Gimferrer; Joan Miró (1983) de Rosa Maria Malet;
Miró y Mallorca (1984) de Pere A. Serra i Joan
Miró (1984) de Guz Werlen. (PS)
|
© Universitat de les Illes Balears · 2008 · Tots
els drets són reservats.
|