IN - LogotipoEva Vidal i Azucena Tejera  - Projecte puja’t al tren

Descripció del projecte

El projecte Puja’t al Tren s’inclou dins el Programa d’atenció a la diversitat del nostre centre. Aquest programa desenvolupa diversos projectes en funció de les necessitats de cada cicle i les circumstàncies de cada curs. A l’etapa d’educació infantil s’ha considerat adient durant els darrers cursos realitzar una tasca de prevenció de les dificultats i s’ha concretat en el projecte Aprenc a Comunicar-me, dirigit a famílies amb fills que tenen un retard de llenguatge. S’han ofert qüestionaris i entrevistes als tutors i a les famílies per detectar possibles dificultats...

Com a complement a aquesta actuació hem pensat que seria molt convenient incloure les famílies en la nostra tasca educativa i socialitzadora. És així com els hem convidat  a reflexionar amb nosaltres per poder assimilar els nous canvis de la societat actual i per transmetre als fills/es uns valors ajustats a la realitat.

Seguint el model de la circular que hem utilitzat com a mitjà de transmissió i d’informació  als pares us exposam els trets bàsics que componen aquesta experiència:

A qui s’adreça?

A tots els pares i mares que tenen fills a educació infantil. S’ha insistit molt en aquest aspecte, ja que trobam important que els papàs també s’impliquin. També volem destacar la necessitat que els dos progenitors duguin endavant una tasca coordinada i coherent.

A causa de problemes d’espai i d’organització, els grups no poden ser de més de 50 persones, per això es va dir que seria respectat el rigorós ordre d’inscripció. (En realitat vàrem admetre tothom, i els grups varen arribar a ser superiors a 70 persones, ens interessava arribar al major nombre de famílies possible.)

Quan es realitzen les sessions?

Totes les reunions es fan el dimarts, fora de l’horari escolar, amb una durada aproximada d’una hora i mitja (de 16 a 17.30 hores). Són 5 sessions al llarg dels mesos de febrer, març, abril i maig. Més endavant no és possible realitzar cap activitat d’aquest tipus, ja que comença la temporada turística.

Quins objectius pretenem?

En primer lloc pretenem establir un vincle amb les famílies i col·laborar amb elles en alguns aspectes clau en l'educació dels fills/es:

Per una altra banda, volem afavorir l’enriquiment personal dels nostres pares i mares a través de l’intercanvi d’experiències, per millorar les seves competències educatives.

I finalment cercam millorar la relació del centre amb les famílies; acostant els pares i mares a l’escola i facilitant espais de comunicació i relació amb els mestres d’una manera tant formal com informal.

Com es desenvolupen les sessions?

Primer es comença amb una petita introducció a càrrec dels professors i professores membres de l’equip educatiu (equip d’EI, equip de Suport i EOEP). Els responsables de cada sessió exposen de forma senzilla i clara un petit resum sobre el tema que es tracta. Normalment aquesta presentació va acompanyada d’un vídeo, unes imatges, una presentació de PowerPoint... Després es divideixen els assistents en grups petits, entre 6 i 10 persones. Amb cada grup hi haurà un monitor, que ajudarà i orientarà el grup. L’objectiu dels grups és trobar estratègies, mètodes, contar experiències..., segons el guió donat. Es tracta que tothom pugui participar, que es creï un ambient positiu, de respecte mutu. Quan acaba el temps els grups exposen les seves conclusions a partir dels vocals triats per ells mateixos o del mateix monitor o monitora, i es posen en comú amb el gran grup. En finalitzar cada sessió es lliura a cada participant un document síntesi amb les conclusions més importants d’allò que s’ha tractat.

A què es comprometen els assistents?

L’activitat ha estat promoguda pels mateixos professors de l’escola, que, de forma desinteressada, han volgut compartir amb les famílies els seus coneixements i les seves inquietuds; per tant, es tracta d’una activitat gratuïta. Malgrat això, ens va semblar necessari un compromís de les famílies i, si és possible, recomanam l’assistència dels dos membres de la parella, ja que és important anar a l’uníson en l’educació dels fills/es. Encara que és aconsellable, pot ser que no sigui necessari assistir a totes les sessions, les famílies poden triar els temes que més els interessen i inscriure’s.

Els temes

Perquè aquests temes s’ajustassin més a les necessitats i els interessos dels participants, vàrem demanar a les famílies que ens emplenassin un qüestionari anònim sobre els temes que es tractarien a les sessions, també vàrem col·locar una bústia de suggeriments perquè ens puguin fer arribar els seus dubtes, qüestions, preocupacions...

Finalment es va repartir a tots els nins una circular amb tota la informació i amb un full d’inscripció on es podien marcar les sessions triades.

Conclusions

Ha estat un plaer organitzar una activitat com aquesta amb un grup de companys amb tanta il·lusió i amb un èxit d’assistència tal que ens va fer modificar en el darrer moment el lloc i l'organització dels grups.

Fins i tot els professors de primària s’han contagiat i han proposat ampliar l’experiència el proper curs, és a dir, realitzar una escola de pares a primària.

L’activitat encara està en marxa i no podem fer una avaluació final del projecte, però fins ara tot ha anat rodat i, encara que han sorgit algunes dificultats, totes s’han solucionat amb la implicació de tothom.

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Vidal, E., Tejera, A. i Garcias, L. (2009). Projecte puja’t al tren IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 99-104. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/vidal-garcias/index.html en (poner fecha) )”