IN - LogotipoEls mestres d’Educació Primària a Mallorca: característiques sociodemogràfiques i lingüístiques. Silvia Oliver Grau

5. Resultats: els coneixements lingüístics

Com era d’esperar (veg. gràfic 6), els mestres de la mostra es consideren preparats —en un 93,5 per cent— per fer les classes en llengua catalana; la resta —un 6,5 per cent— no es considera preparat.

Malgrat que el percentatge dels que es consideren “no preparats” no és gaire alt, sí que és remarcable si tenim en compte que exerceixen com a mestres d’Educació Primària.

Gràfic 6. Percentatge dels que es consideren preparats.

Gràfic 6. Percentatge dels que es consideren preparats.

A la pregunta més general i dicotòmica, la majoria (recordem, un 93,5 per cent) es considerava preparat. En canvi, quan hem fet que s’autoavaluïn en termes escalars, dels quatre ítems proposats per a les habilitats lingüístiques bàsiques, l’opció “ Molt bo” no assoleix en cap cas un valor tan elevat. El màxim arriba a un 74,2 per cent en l’habilitat d’entendre i el mínim el trobam en l’habilitat d’escriure, que és l’única que no arriba al 50 per cent (veg. gràfic 7)

Gràfic 7. Percentatge global de la valoració de les habilitats lingüístiques bàsiques.

Gràfic 7. Percentatge global de la valoració de les habilitats lingüístiques bàsiques.

Tenint en compte la valoració “Molt bo”, la gradació de competència i el tant per cent corresponent, és el següent:

Entendre   >   llegir   >   parlar   >  escriure

     74,2%        69%       51,8%       34,7%        

I, si sumem les dues màximes valoracions positives “Molt bo” i “Bo”, no varia l’ordre però sí que ho fa, i considerablement, el tant per cent (veg. gràfic 8).

Gràfic 8. Valoració de “Molt bo”,“Bo” i acumulada per a les habilitats lingüístiques bàsiques.

Gràfic 8. Valoració de “Molt bo”,“Bo” i acumulada per a les habilitats lingüístiques bàsiques.

Entendre   >   llegir   >   parlar   >  escriure

Pel que fa a l’opció “Dolent”, el resultat és nul referent a l’habilitat d’entendre i a l’habilitat de llegir. Apareix en uns nivells mínims pel que fa a l’habilitat de parlar (0,8 %) i escriure (0,2 %).

Si suméssim, en aquest cas, les dues valoracions negatives “Regular” i “Dolent” (veg. gràfic 9), la gradació de competències i el tant per cent corresponent varien. Seria el següent:

Gràfic 9. Valoració acumulada de ” Dolent” i “Regular” per a les  habilitats        lingüístiques bàsiques

Gràfic 9. Valoració acumulada de ” Dolent” i “Regular” per a les  habilitats lingüístiques bàsiques

Escriure   >   parlar   >   llegir   >  entendre

La pregunta següent del qüestionari volia mesurar aspectes més concrets, com són: pronúncia, gramàtica, ortografia i vocabulari. El nivell de resposta també es dividia en quatre ítems (Molt bo, Bo, Regular, Dolent).

Si en les habilitats lingüístiques bàsiques generals, excepte l’habilitat d’escriure (34,7%), l’opció màxima superava el 50%, pel que fa a aquests aspectes concrets no s’arriba al mateix percentatge en cap cas.

L’aspecte que més s’hi aproxima és la pronúncia amb un 48,6 %, i el que més se n’allunya és la gramàtica amb un 28,5 % (veg. gràfic 10).

Gràfic 10. Percentatge global de la valoració dels aspectes lingüístics concrets.

    Gràfic 10. Percentatge global de la valoració dels aspectes lingüístics concrets.

Tenint en compte l’opció màxima “Molt bo”, la gradació i el tant per cent corresponent seria el següent:


Pronúncia  >   vocabulari   >   ortografia   >  gramàtica

      48,6%           36,8%               31,4%             28,5%        

I, si sumem les dues valoracions positives “Molt bo” i “Bo”, el tant per cent augmenta considerablement, i se situa en uns nivells molt elevats. En tots els casos supera el 92 per cent (veg. gràfic 11).

Gràfic 11. Valoració de “Bo”, “Molt bo” i acumulada dels aspectes lingüístics concrets

Gràfic 11. Valoració de “Bo”, “Molt bo” i acumulada dels aspectes lingüístics concrets

Així mateix, es produeix un canvi d’ordre: l’aspecte del “vocabulari” passa a ser el més valorat.

L’opció “Dolent” és present en tots els aspectes analitzats, però amb valors mínims, només arriba a l’1% en el cas de la pronúncia, que, contràriament, és l’aspecte que més s’ha valorat amb l’opció màxima.

Si suméssim les dues valoracions negatives “Regular” i “Dolent” (veg. gràfic 12), la gradació i el tant per cent corresponent seria el següent:

Gràfic 12. Valoració de “Regular” i “Dolent” per als aspectes lingüístics concrets.

      Gràfic 12. Valoració de “Regular” i “Dolent” per als aspectes lingüístics concrets.


Gramàtica  >   ortografia   >   pronúncia   >  vocabulari

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l’article

“Oliver, S. (2008). Els mestres d’Educació Primària a Mallorca: característiques sociodemogràfiques i lingüístiques. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 0, PAGINES 67-86. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/silvia_oliver/index.html de l’article en (posar data)”