Descripció de l’experiència
Objectius
Continguts i estratègies metodològiques
Intercanvi d’informació
1. Referent a l’infant
1.1. Contacte informal diari:
A l’escola es fomenta que els infants vinguin acompanyats de les famílies i entrin amb elles a les aules. Les entrades i sortides de l’escola infantil són moments privilegiats de relació amb la família. Segons com es plantegin aquests moments, l’infant pot connectar els dos mons en què viu, o sentir-los distants.
L’experiència ens ha demostrat que és important que aquests contactes informals tinguin lloc a l’aula, ja que allà els pares/mares tenen una percepció més completa d’allò que fa el fill/a i de les activitats que s’hi desenvolupen, i a la vegada l’infant té l’oportunitat de «narrar» als seus pares amb qui ha jugat, quin racó li agrada, les seves feinetes...
Tenim programats 10 minuts a l’entrada i a la sortida per poder tenir aquest contacte.
1.2. Entrevista individual:
Es tracta d’una situació ideal per intercanviar informació a l’entorn de l’infant, la posada en comú i recerca de diferents estratègies educatives, etc., i normalment ens ofereix molta informació.
Els moments en els quals les realitzam són:
Tractam d’acordar una cita en un horari assequible per a tothom per la necessitat que hi participin tant el pare com la mare. Tenim una especial cura per transmetre a les famílies una imatge positiva de l’infant, no sols en podem destacar problemes i limitacions.
2. Informació de caràcter general
2.1. Reunions d’aula:
Normalment se’n fa una a cada trimestre. Hem de tenir algunes consideracions a l’hora de fer la convocatòria:
2.2. Informació escrita:
Ens serveix per transmetre ràpidament missatges que arribin a totes les famílies. És un bon moment per implicar els infants i que ells puguin escriure algunes notes o llegir-les conjuntament.
2.3. Tauler d’anuncis i porxada:
Cada aula té el seu tauler d’anuncis, que és el nostre mitjà de comunicació amb les famílies més directe pel que fa a la vida quotidiana de l’aula. Les famílies, animades pels petits, sempre s’acosten a llegir i mirar el que posam a la porxada, i això dóna lloc a una certa complicitat família-escola.
A més d’això, tenim dos suros grans per a informacions de caràcter més general.
Implicació directa de les famílies a l’escola
Podem distingir dues formes de participació i implicació:
1. Pares i mares a l’aula
1.1. Pla d’acollida - període d’adaptació
L’escola infantil s’organitza per donar la benvinguda. Al setembre, abans de començar les classes, es fa una entrevista amb la família per tal de conèixer-nos i conèixer l’espai. Se’ls demana que preparin un material per dur-lo el primer dia d’escola: àlbum familiar, un coixí, un got, una caixa amb una muda…
Es fa una reunió de famílies per preparar conjuntament el període d’adaptació i l’entrada progressiva.
S’organitza un taller de benvinguda el primer dia d’escola per conèixer-nos tots (pares, famílies, mestres i nens) i realitzar una activitat per a l’aula (cartell del penjador, nom i foto del caseller, dibuix de la seva casa...). Quan s’acaba, esmorzam tots junts i jugam al pati.
Amb l’entrada progressiva comença un grup petit de nens cada dia, i les famílies estan convidades a passar la primera part de la sessió per fer el ritual d’entrada individual.
1.2. Aules obertes:
Amb aquestes paraules ens volem referir a les diferents activitats a què els pares estan convidats a l’aula, en horari escolar, per conviure amb els infants. Algunes activitats són:
Visita de famílies a l’aula per jugar amb els fills en temps de racons, organitzant un calendari.
Presentació de projectes a les famílies a càrrec dels infants, que consta d’una exposició i part interactiva família-infants.
1.3. Activitats d’anada i tornada:
Són les iniciades a la classe però que han de continuar a casa, com per exemple la creació d’un racó, el material de projectes…
1.4. Materials viatgers:
L’objectiu d’aquesta activitat és crear un vincle afectiu escola-família en el qual puguin participar tots a diferents nivells i grups d’edat. Alguns d’aquests materials són:
Per a la classe de 3 anys:
Per a la classe de 4 anys:
Per a la classe de 5 anys:
Altres materials: El cançoner viatger, La història de la classe, El llibre de la meva vida…
Aquests materials depenen de cada grup i cada projecte, però són sempre presents als tres nivells i als diferents temes que es tracten a l’aula.
1.5. Tallers de pares i mares:
A l’aula:
Col·lectius: són els grans tallers en els quals participen totes les famílies de l’escola infantil, en horari lectiu o no lectiu, dins o fora de l’aula. Per exemple: un taller de disfresses, de decorats…
1.6. Pares i mares representants d’aula:
És un canal de comunicació i relació entre els diferents grups que conviuen a l’escola. Les seves funcions són: organitzar activitats entre ells, transmetre informació del Consell Escolar i equip directiu, organitzar festes de l’escola, fer propostes, suggeriments…
1.7. Biblioteca familiar:
És una activitat sistematitzada en horari escolar, una vegada al mes, en la qual les famílies vénen a la biblioteca de l’escola a mirar els llibres dels nens, llegir-los contes, que els n’hi expliquin els nens…
2. Mares i pares fora de l’aula
2.1. Visites en què l’activitat la presenten les famílies:
Es tracta d'aprofitar les possibilitats que els pares/mares ens ofereixen, especialment de caràcter professional o qualitats personals, per exemple: dentista, avi escultor... La col·laboració en aquest camp és molt important, ja que, per un costat, la immersió de l'escola en l'entorn proper a l'infant és fonamental (i més si és a través de les famílies, ja que hi ha un component afectiu molt gran), i per un altre, ens permet accedir a un camp que és demanar la col·laboració de persones especialitzades en temes que no coneixem.
2.2. Acompanyament en sortides i piscina:
Quan es realitzen sortides fora del centre i lluny de l'entorn, solem demanar la col·laboració de pares/mares del grup, tant per garantir la seguretat com perquè l'activitat es desenvolupi en un clima relaxat i es tregui el màxim profit de la sortida. Amb els adults que ens acompanyen en aquestes activitats, acordam alguns aspectes bàsics, com per exemple: què volem treballar, l’actitud davant la sortida, repartir les responsabilitats… Aquest punt és important, ja que tots els infants no es comporten igual davant la presència dels pares en les sortides; hi ha adults que, amb la seva actitud, no responen als objectius i/o criteris marcats.
Hi ha una sortida sistemàtica que és l’activitat de la piscina a Santa Eulària. Dura tot el curs i demanam col·laboració en els grups de 3 i 4 anys; a mesura que els infants avancen en autonomia, es deixa de demanar.
2.3. Preparació d’activitats per a l’aula: sorpreses, contes…
2.4. Festes:
Cicle: tardor, Nadal, Carnestoltes…
Escola: Setmana Cultural, Dia de la Pau, Dia del Llibre…
Famílies: Festa de la Primavera
3. Trobades entre famílies
3.1. Espontànies: rua de Carnaval, temes que els preocupen…
3.2. Organitzades per l’escola o altres entitats.
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l'article
“Maffiotte, E., Tur, M., Ferrer, I. i Herranz, P. (2009). Les famílies: de la presència a la implicació IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 143-151. Consultado en "http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/maffiotte-otros/index.html en (poner fecha) )”