IN - LogotipoAntoni Giner Tarrida - La  tutoria i el tutor avui

Tancament

La professionalitat d’un mestre o d’un professor actualment està força reconeguda, doncs estan formats i tenen una identitat clara.
La professionalització d’aquests mestres o professors com a tutors i tutores ja no ho està tant. Sobre el paper cada cop és més evident, doncs les diferents lleis així ho expressen, però el traspàs al professorat i als centres educatius ja és més complex.  

La construcció de la identitat professional d’un tutor com a professional de l’educació és una necessitat del sistema educatiu formal, i no es construeix pel fet de generar únicament normatives, tot i que són un pas imprescindible.

Això passa per abordar el tema des de diferents àmbits:

1/ Sensibilització del professorat i de la societat en general pel que fa aquesta necessitat. Primer s’ha de prendre consciencia del que vol dir ser tutor, i del que això implica, i de la seva importància 

2/ Acompanyar al professorat en la seva construcció d’identitat com a  tutors. Quina imatge té el propi tutor? Quines dificultats troba? Quines emocions se li desperten? Si són poc útils, les pot canviar? Quines mancances ha detectat? Quines fortaleses creu que té?  Quan s’ha d’implicar i quan no? Com ha de tractar a l’alumnat? I que ha de fer amb les famílies? Aquestes i altres preguntes són clau per entendre i afrontar el repte de la tasca tutorial. Es fa necessari saber delimitar quines responsabilitats comporta i, especialment, definir un codi ètic que l’ajuda a saber com actuar en les múltiples situacions en què es troba diàriament i per les que no tenen respostes estàndards.

3/ Formació competencial del professorat que li aporti eines per desenvolupar les seves tasques de tutor o tutora. No hi ha prou en el plantejament d’una formació conceptual. 

4/ Potenciar el creixement personal del professorat de forma permanent amb grups de treball, seminaris a altres activitats d’intercanvi de reflexions de diferents temes vinculats a interessos tant educatius com socials.

Aquest treball implica, tant al propi professorat, que ha d’estar obert al canvi, a les diferents institucions, que han de possibilitar aquest canvi, com a la societat en general, que ha de veure en el tutor com el professional referent de l’educació formal dels seus fills. 

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Giner, A. (2011). La tutoria i el tutor avui. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 2, n. 2, PAGINES 95-102. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/giner/index.html en (poner fecha)”