Ser tutor avui
Les atribucions i les possibilitats que se li donen a l’escola són molt àmplies i, si ho concretem a l’aula i a la tasca del tutor, en fer una anàlisi ràpida veiem que, d’una forma activa o passiva, el tutor està implicat amb moltes tasques, cadascuna d’elles amb un nombre important de tecles.
Buscant una metàfora, podríem dir que està dirigint una orquestra sense saber que és el director de tot plegat i que els diferents músics esperen saber com han de tocar.
La professionalització del tutor es fa necessària tant per l’alumnat, per a que aprengui a tocar millor i saber cap on va, com pel propi professorat, que quan veu que la seva orquestra toca totalment desafinada no sap com actuar ni si ha de fer o no ha de fer res. Aquesta indecisió li provoca insatisfacció i la sensació d’incompetència professional.
És necessària una formació inicial i una formació permanent on el tutor pugui reflexionar sobre la seva implicació i arribi a interioritzar el per què de la seva feina, el com i el quan de les seves tasques. En definitiva, que construeixi una identitat professional del seu rol com acompanyant del seu alumnat, en un moment determinat de les seves vides, per ajudar-los a créixer i entendre el funcionament de la societat en què els hi ha tocat viure.
D’una forma o d’una altra, el tutor o la tutora no poden escapar de l’aula i per tant han de fer front a les seves responsabilitats. Aquest treball el portarà a terme, essent-ne conscient o inconscient; per tant, val més que sàpiga què té entre mans i tingui criteris més o menys objectius o rigorosos a l’hora d’actuar.
Certament, el treball a fer és complex i important i no prou reconegut però, a l’igual que a un metge se’l forma i se li demanen unes responsabilitats, els tutors també poden assumir les seves responsabilitats corresponents, però, si es demanen unes certes competències per realitzar aquestes tasques, es fa necessari que prèviament estiguin formats.
Adell (2009) ens comenta que “de cap manera podem permetre la precarietat del tutor, atesa la responsabilitat integradora de la heterogeneïtat, funcionalitat i funció equitativa en les actuacions docents, de coordinació de l’equip de professors, d’intermediació amb la família i el context”.
L’objectiu prioritari que té l’escola avui en dia és aconseguir la qualitat de l’educació per a tot l’alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies, i aquesta fita només s’aconsegueix amb professionals de gran vàlua i amb una predisposició a la millora constant.
Per aconseguir aquesta qualitat en l’atenció a tot l’alumnat, l’acció tutorial és tasca i responsabilitat de tot l’equip docent que intervé en un grup i que el tutor és la persona que ha de vetllar, dins de les seves possibilitats i limitacions, per a que l’alumne rebi l’atenció específica que necessiti per poder desenvolupar-se el millor possible. En una realitat docent on predomini la compartimentació dels continguts i on la tendència és a tancar-se dins de l’aula i no compartir, o no col·laborar, i no potenciar el treball cooperatiu, és molt fàcil deixar al tutor a soles en el treball tutorial del grup. D’aquesta manera es desaprofiten en gran mesura les potencialitats de l’acció tutorial ja que, quan es dóna de forma conjunta entre tot l’equip docent, els resultats de millora de les relacions grupals i de creixement individual són clarament visibles.
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l'article
“Giner, A. (2011). La tutoria i el tutor avui. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 2, n. 2, PAGINES 95-102. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/giner/index.html en (poner fecha)”