Un "best-seller" al País Valencià

Text publicat al diari Avui (13 de febrer de 1977)

Entrevista pdf

Amadeu Fabregat

Isa Trolèc és un home. El primer «travesti» literari del País Valencià ha publicat una novel·la que, segons el meritíssim Jaume Fuster, es belluga «entre la falla i l’Estatut». La novel·la, premi Andròmina 1976, es diu Ramona Rosbif i l’autor és conegut als cercles psiquiàtrics de la ciutat com a Joan B. Mengual. El senyor Mengual, jove especialista que dedica el seu lleure al sibaritisme gastronòmic i a cremar pàgina per pàgina l’obra completa de Sigmund Freud i Cia. ha escrit una novel·la que ha esdevingut ràpidament un «best-seller» valencià. Nova adquisició – esperem-ho- de la literatura catalana del País, jo no coneixia l’autor de Ramona Rosbif. I no sabia prou bé si l’Isa Tròlec era el pseudònim de Joan B. Mengual o a l’inrevés.

UNA NOVEL·LA, UNA VENJANÇA.

― Diu Joan Fuster que «escriure és una forma de venjança». De qui es venja Isa Tròlec?
― És cert que he realitzat Ramona Rosbif com un acte de neta venjança. I això que no coneixia la frase d’en Fuster! No vaig a dir, però, el nom de les persones reals. Això pertany als dominis de la xafarderia. si de cas li ho contaré un dia a la Maruja Torres... D’altra banda, com que ja no queden crítics de la mida d’un Sainte-Beuve, tan interessats sempre a saber amb qui se n’anaven al llit els «seus» autors, doncs no s’ho val a hores d’ara de córrer el risc de sincerar-se...
― Ningú o et demana sinceritat. Jo estic disposat a deixar-me enganyar una mica.
― Mira, el que sí que puc dir és que, en bona part, m’he revenjat també de mi mateix. Hi ha un atac implícit a l’intel·lectualisme: al meu i al de tothom... Per això he fet una novel·la immediata, on passen coses de la mateixa manera inexplicable i absurda que s’esdevenen a la vida quotidiana. Ni mecanismes psicològics, ni embolics mentals, ni raonaments de causa-efecte, ni res de res...
― Una novel·la ... una venjança... Llavors resulta que Ramona Rosbif ha estat per a tu com una mena de psicoanàlisi...
― Ah, no! No me la crec, la psicoanàlisi. Jo diria que ha estat una teràpia de conducta pel fet que escriure el llibre m’ha divertit.

LES DESCRIPCIONS M’HORRORITZEN

― Tens un model estructural a l’hora d’escriure?
― No sé si això és o no és un «model estructural»; però et diré, a grans trets, que les llargues descripcions, aquestes pàgines sense un púdic punt i a part, tan polidament escrites i tan feixugues, m’horroritzen. A mi el que m’agrada és el diàleg. I m’agrada també inventar històries. No em plauen gens les disquisicions retòriques. I si el text avança per la banda de les justificacions freudianes, doncs tanquem el llum i anem-nos-en... Com menys «literària» sigui la novel·la, millor.
― I les errades? Ramona Rosbif sembla ésser-ne un compendi...
― Jo he assajat d’acostar-me al màxim a la realitat. I és possible que el llenguatge de la meua terra – Sanet i els Negrals, la Marina Alta- no tingui res a veure amb el llenguatge normatiu de les acadèmies. A banda d’això, com que la gent no coneix la llengua a nivell de cultura, doncs també em sembla important que un llibre com Ramona Rosbif, l’acció del qual passa en un petit poblet, sigui testimoni d’aquesta ignorància. I sigui també, a més a més, una mena de dit acusador contra els qui han perpetrat i perllongat aquesta desconeixença... Si jo fos editor de novel·les, les publicaria totes amb les esmenes que calguessin, amb les correccions a la vista del públic. Així restaria ben evident la gran diferència existent entre el llenguatge del carrer i la parla que proposen les acadèmies, per tal que amb la constància del llarg camí avancéssim més ràpidament escurçant les distàncies...
― Això seria com proposar una mena de període de transició...
― Sí. Jo estic en contra de la rigidesa dels correctors. No m’agrada la gent que posa el crit al cel per una paraula mal dita, per una construcció que qualifiquen d’«errònia». I no és una posició personal i aïllada. Podria justificar-la, si en tingués ganes, amb teories psicològiques acreditadíssimes. Però em nego a intel·lectualitzar també aquesta qüestió.
― Em sembla que, malgrat tot, malgrat la teva dèria contra l’intel·lectualisme, la psiquiatria et surt per tots els porus del cos. Sembla que no pots fer-ne més... Per què el pseudònim?
― Perquè els autors no tenen cap mena d’importància. Per això m’agraden les obres anònimes. Jo, si més no, no conec cap autor que sigui interessant o que m’hagi interessat. Hi ha, això sí, alguna novel·la: La plaça del diamant i Mort de dama en són dos exemples. A més d’això, a Ramona Rosbif hi ha «coses» anècdotes, frases, etc. d’altra gent. Jo he estat només una mena de compilador.
― Diuen que Ramona Rosbif és una novel·la absolutament superficial...
― Ah, em fa moltíssima il·lusió que els meus lectors diguin eixes coses. Jo també penso el mateix.
― Què et sembla Terenci Moix?
― És l’equivalent català de Paco Umbral.
― I Pedrolo?
― No me l’empasso.
― I Teresa Pàmies?
― Mai no l’he llegida.
― A la teva novel·la predomina l’element femení. Ets partidari que les dones siguin feministes?
― Sóc partidari que les dones siguin dones.
― Després de Ramona Rosbif, et sents personatge de la cultureta?
― Gens ni mica. Però no em faria res que els personatges de la cultureta se sentissin protagonistes de Ramona Rosbif.
― A hores d’ara, prepares alguna altra venjança? És a dir, tens en projecte una altra novel·la?
― ....

        I a petició d’Isa Tròlec vaig prémer l’interruptor del magnetòfon, condició imprescindible per a assabentar-me de la seva pròxima «vendetta». Haig de dir, i em veig en el deure de ser discret en aquesta ocasió, que la magnitud del projecte, les dimensions de la venjança, em deixaren bocabadat. Isa Tròlec –paraula!- en prepara una de grossa.

Isa Tròlec, doncs, o una mica d’escàndol. Esperem-ho.

< < Pujar

Comentaris i suggeriments Administrador
Contactau | Informació
©2007 Discursos d'Experimentació en la Narrativa Catalana