IN - LogotipoVicent Gil Asensio - El portafoli de l’estudiant: un model d’avaluació per als ensenyaments professionals de música

3. Resultats

Pel que fa als cinc estudiants de viola del Conservatori Professional de Música de Menorca, tres van emplenar la fitxa setmanalment i van lliurar la llibreta d’apunts al final del trimestre. D’altra banda, els altres dos van utilitzar la fitxa a manera d’agenda d’estudi setmanal, però no van anotar les seves impressions, ni tampoc van presentar la llibreta d’apunts (Taula 2).

Quant als tres estudiants del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca, el resultat va ser el següent (Taula 2): una alumna va fer servir la fitxa setmanalment i va emplenar la informació requerida, que després transcrivia a la llibreta d’apunts. Un altre alumne retornava cada setmana la fitxa al professor sense haver fet cap anotació, tot i que sí que llegia els comentaris i indicacions setmanals. Per últim, la tercera alumna no va participar en aquesta proposta.


Curs

Conservatori

Emplenen la fitxa

Només funció d’agenda

Cap ús

2007-08

Menorca

3

2

0

2008-09

Mallorca

1

1

1

Taula 2. Resultats.

Un simple recompte dels resultats —Sense necessitat de tractament estadístic— Ens confirma plenament la hipòtesi 2 (H2), referida a  la “planificació setmanal de les tasques relacionades amb la pràctica instrumental”. De manera diferent, H3 només va ser verificada per la meitat de la mostra estudiada, la qual cosa suposa un compliment acceptable del nostre objectiu de “afavorir la reflexió sobre els distints aspectes que influeixen en la pràctica instrumental”.

En relació a H4, atès que gairebé tots els alumnes van utilitzar la funció de planificació setmanal, podem concloure que “l’organització racional de la tasca setmanal va contribuir a la consolidació del coneixement adquirit a través de la pràctica”. Aquesta apreciació, de tall qualitatiu, ens va ser donada pel fet que durant la realització de l’experiència, cap dels estudiants va oblidar una tasca. En cas de no realitzar-la, eren conscients i presentaven disculpes per això.

Pel que fa a H5, cal destacar que els quatre alumnes que van seguir la proposta de portafoli de l’estudiant, al principi es mostraven reticents a reflectir per escrit les seves impressions, però a mesura que avançava el curs va millorar en general la seva forma de redactar. Això va contribuir a identificar d’una forma més clara les seves carències en l’execució instrumental, a les quals es refereix el professor setmanalment.

D’acord amb els objectius plantejats, la nostra experiència ens permet afirmar que el material presentat afavoreix el seguiment de l’avaluació continuada per part de l’estudiant i fixa el seu coneixement adquirit al llarg de les sessions. Així mateix, contribueix a la seva progressiva autonomia, ja que esdevé més conscient dels seus problemes i de les possibles solucions. Per això, amb la necessària cautela a què ens obliga una mostra tan reduïda, donem per verificada la hipòtesi principal (H1).

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Gil, V. (2011). El portafoli de l’estudiant: un model d’avaluació per als ensenyaments professionals de música. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 2, n. 2, PAGINES 39-48. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/gil/index.html en (poner fecha)”