IN - LogotipoAntoni Ballester - L’aprenentage significatiu a l’aula

5. Una darrera consideració sobre els professionals

Un factor fonamental de tot el procés de constitució i manteniment de les xarxes socioeducatives, com també de l’operativització d’aquestes són els professionals. En certa manera han de considerar un canvi en la manera de fer la feina. Per això podem parlar de formar i reconèixer, per part de les seves organitzacions, com a gestors relacionals, els professionals implicats. La denominació «gestors» és una mica tecnocràtica, té connotacions poc agradables, pot canviar-se, però ara ens permet pensar en un cert canvi en les formes d’actuació.

Es tracta que els participants a la xarxa socioeducativa actuïn com a gestors relacionals, és a dir, com a promotors de xarxes de relacions entre persones i actors, que incideixin a donar profunditat, consolidar i reproduir les relacions orientades a donar respostes als reptes i necessitats socials i educatives dels grups i de la comunitat. Tot de forma eficaç, com és evident.

La gestió relacional incorpora les tècniques de negociació, mediació i comunicació, però també de dinàmica de grups i treball en equip, per aconseguir unes relacions més estables i de confiança entre els actors d’una comunitat. El gestor relacional és pròpiament un gestor de xarxes, en el cas del treball socioeducatiu comunitari de xarxes orientades a la promoció socioeducativa de grups i comunitats, atès que incideix en la millora de la capacitat d’organització social d’una comunitat i en l’enfortiment del seu capital socioeducatiu.

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Ballester, L., Muñoz, A.,(2009). Treball comunitari: treball socioeducatiu en xarxa. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 1, PAGINES 91-108. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num1/ballester-munoz/index.html en (poner fecha)”