IN - LogotipoAntoni Ballester - L’aprenentage significatiu a l’aula

1. Elements que cal considerar en el treball socioeducatiu comunitari

1.1. Què és el «treball en xarxa»?

S’ha parlat de «treball en xarxa», i a tots els dedicats al treball socioeducatiu ens sonen aquests termes, hem dit que és una manera de treballar amb un enfocament comunitari (tots els recursos poden fer aportacions, ampliar la participació...), però com podem explicar a què es refereix el «treball en xarxa»?

Es pot dir que el treball en xarxa és el treball sistemàtic de col·laboració i complementació entre els recursos locals d’un àmbit territorial. És més que la coordinació (intercanvi d’informació), és una articulació comunitària: col·laborar de forma estable i sistemàtica, per evitar duplicitats, competència entre recursos, descoordinació i potenciar el treball en conjunt.

En l’àmbit socioeducatiu, com en molts altres sectors d’intervenció social, el treball en xarxa s'ha convertit en quelcom imprescindible. El sistema reticular de les xarxes és apte per a una gran varietat d'activitats, ja que presenten una estructura democràtica horitzontal i suficientment flexible per adaptar-se a un entorn comunitari caracteritzat per l'augment dels actors i de les possibilitats d'interacció.

Les xarxes neixen generalment de petits grups d'individus amb una filosofia comuna o bé des d'organitzacions i entitats amb objectius compartits, i evolucionen cap a estructures més complexes i madures amb estabilitat, acords explícits de col·laboració, organització, sistemes de coordinació i «productes» com publicacions, trobades, conferències i projectes compartits. En tot cas, hi ha un procés de maduració, un cicle vital que s’ha d’entendre.

En termes pràctics la metodologia del treball en xarxa és una manera efectiva de compartir informació, d’aprendre de l'experiència de l'altre, de treballar junts, i permet als membres evitar l’excessiu desgast en recursos que significa la duplicació del treball o iniciar cada vegada contactes per intercanviar experiències, facilitant a les accions i iniciatives dels membres un efecte multiplicador.

En tota la comunitat autònoma, amb un entorn polític cada vegada més complex, el desig de col·laborar ha produït una sèrie de xarxes socials o comunitàries que han funcionat amb molt d’èxit. Existeixen xarxes d’entitats veïnals, de professionals, d'escoles, d’entitats de persones majors, etc.

Els darrers anys, aquestes xarxes, més o menys formals, han sorgit com a vies d'innovació, i han generat activitats i projectes compartits. El nivell de maduresa que han assolit els permet ser reconegudes i escoltades per obtenir recursos.

Ara bé, de xarxes estrictament comunitàries, és a dir, xarxes locals orientades amb un enfocament comunitari, a les Illes n'hi ha ben poques que siguin estables. I això no és degut exclusivament a l'aïllament tradicional respecte a altres indrets o a l'absència significativa d'intercanvis i activitats que les fa innecessàries, és degut, també, al fet que, perquè siguin estables, han de motivar els seus membres, han de ser efectives, han de saber superar els seus conflictes, etc. Per tant, qualsevol intent de treballar en xarxa s'enfronta al repte de crear un sistema propi, adaptat a cada realitat, d'interacció i col·laboració.

Així, les xarxes tenen raó de ser a través de:

Les xarxes que sempre es donen són

La xarxa socioeducativa és la formada per tots els professionals i organitzacions que, treballant conjuntament, desenvolupen una concepció comuna que els permet definir escenaris de futur, estratègies d’actuació i processos de col·laboració. Per això estableixen acords de funcionament col·laboratiu, com ara les denominades comissions de prevenció (comissions de coordinació).

Aquesta xarxa socioeducativa implica un procés de construcció permanent. Es caracteritza com un sistema obert, basat en la valoració igualitària dels membres i en la reciprocitat.

Les xarxes poden ser molt diverses, però en qualsevol cas estan formades per recursos (serveis, entitats, etc.) que entren en relació. Més endavant analitzarem cada un dels tipus de xarxes (xarxa interna i externa, per exemple). Ara caracteritzarem els diversos aspectes de les xarxes de treball socioeducatiu:

Ara ja es podria redefinir la xarxa socioeducativa com una relació col·laborativa, estructurada i orientada per la interdependència de finalitats socials i educatives. Però, a més d’aquests factors, cal tenir-ne presents altres que en moltes ocasions s’han oblidat.

Els elements que s’inclouen són molt diversos, entre aquests cal considerar els principals: espai, població, relacions, necessitats, pràctiques socials, dotacions de serveis.

Tots aquests elements estan clarament relacionats, i una breu reconsideració pot permetre apuntar la complexitat de les situacions concretes:

La combinació d’aquests elements permet trobar diverses opcions espai – població – relacions - pràctiques socials - serveis, les quals limiten o faciliten el treball en xarxa: a) Els centres històrics. b) Les zones homogènies: els barris monoculturals tradicionals. c) La caricatura de la utopia: la «ciutat jardí» i els adossats. d) Els barris precaris de la perifèria. N’hi ha més combinacions, però en cada cas ens trobam amb configuracions comunitàries diferents.

El treball socioeducatiu comunitari, el treball en xarxa, ha de rebutjar completament les concepcions idíl·liques de la comunitat. La imatge idealitzada de la comunitat impedeix diferenciar els territoris i, en especial, analitzar les relacions efectives i les necessitats i els conflictes.

Les conseqüències de substituir l’anàlisi concreta per la ideologia sobre la comunitat són:

El desenvolupament comunitari de xarxes socioeducatives positives difícilment es pot plantejar correctament si no parteix d’una anàlisi global i comparada del territori i no s’inscriu en una estratègia general d’intervenció en el territori.

 

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Ballester, L., Muñoz, A.,(2009). Treball comunitari: treball socioeducatiu en xarxa. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 1, PAGINES 91-108. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num1/ballester-munoz/index.html en (poner fecha)”