Anàlisi de l’experiència
En la primera experiència varen participar al taller totes les noies del centre «Es Pinaret», en total nou noies d’entre 14 i 18 anys.
Aquest taller va tenir molt bona acollida entre les destinatàries, però també entre la resta de professionals del centre, que mostraren interès per la temàtica i metodologia. Se’n va informar les famílies i algunes ens han comentat que alguns temes tractats als tallers foren debatuts a casa, fet que valorem de forma molt positiva.
Les noies hi participaren molt activament i valoraren molt positivament les sessions, sobre tot les que havien treballat activitats de teatre o role-playing.
Ens sembla important destacar, també, les experiències compartides en aquest espai, que va arribar a oferir-los un grau d’intimitat i seguretat suficient per revelar al grup experiències personals. Això ens va permetre treballar també l’anàlisi de moltes situacions reals que les participants aportaven al grup. L’ambient sempre fou de respecte mutu i d’interès per les opinions de les altres.
A petició de les noies varem decidir concloure el taller amb dues sessions sobre la sexualitat: una, orientada al concepte de sexualitat i l’altra, al coneixement i prevenció d’embarassos no desitjats i de malalties de transmissió sexual.
Va ser un èxit visible l’interès suscitat també en els nois, que sol·licitaren un taller semblant en el qual poguessin parlar de les seves relacions.
L’anàlisi i modificació d’actituds s’aconsegueix únicament en un ambient distès i segur, on no tinguem por d’ésser jutjats i, sens dubte, és per aquest motiu que hem observat en el nostre centre millors resultats en un taller exclusivament femení que no en un de mixt. D’altra banda, els estudis destinats al maltractament de gènere indiquen que és fonamental evitar la crispació o l’enfrontament entre actituds de sexes distints i això és evitable amb grups no mixts.
Valorem necessari prosseguir amb aquesta experiència i destinar un taller específic als nois. Pensem que pot ésser útil donar-los també a ells un espai de reflexió propi, en el qual puguin analitzar tots els problemes i situacions amb què es poden trobar amb una parella i desenvolupar habilitats específiques per a una resolució positiva dels conflictes en aquest àmbit.
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l'article
“Ribas, E. i Escoda, M. (2009). «Aprendre a estimar», un programa de prevenció de la violència de gènere destinat a les noies del centre socioeducatiu «Es Pinaret». IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1 , n. 1, PAGINES 119-128. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num1/ribas-escoda/index.html en (poner fecha)”