Activitats concretes realitzades
És inqüestionable la importància de la participació de les famílies en el procés educatiu. Conèixer com funciona el centre i poder compartir activitats ens ajuda a entendre el projecte educatiu, a donar coherència a l'educació dels nostres fills, i això repercuteix directament en els alumnes, tant individualment com en la convivència del centre, i de fer-ho tenim diverses evidències:
- la diversitat de procedència de les famílies del centre en lloc de generar conflictes és un fet positiu per als alumnes, que no sols aprenen a conviure amb les diferències sinó que les veuen com una cosa inherent al seu entorn i, a més, enriquidora
- els principis que figuren en el projecte educatiu del centre com el diàleg, la creença en una comunitat d'aprenentatge en la qual tots podem aprendre dels altres i tots tenim alguna cosa per ensenyar no es redueixen a meres paraules, sinó que els alumnes veuen com es fan realitat quan un familiar entra a l’aula per ajudar-los en un projecte o ens guia en un recorregut cultural
- paraules com participació, treball en equip, compartir objectius es concreten en l'organització d'activitats col·lectives en les quals tots, pares, alumnes i professors, aporten allò que és al seu abast
- les activitats suposen un enriquiment cultural per als alumnes
- una escola que s'obre a la comunitat, que comparteix les seves activitats, és una escola democràtica i acollidora; deixa de ser un espai al qual els alumnes assisteixen únicament per aprendre un currículum i es converteix en un espai realment educatiu, que els alumnes i les famílies fan seu. Aquest sentiment cap a l'escola redueix considerablement els conflictes al centre i, en cas de produir-se, poden ser tractats des del diàleg i la reflexió partint del sentiment de pertinença a una comunitat que ens acull i respecta
- la complicitat que es crea entre les famílies i el professorat, fruit de compartir experiències i augmentar el coneixement mutu, afavoreix el suport dels pares a l'escola i és viscuda pels alumnes com una mostra de coherència en la seva educació
- possibilitar la participació real dels pares augmenta l'autoestima de molts alumnes, que comproven que tots, en algun moment, podem tenir un paper a l'escola
- es fa realitat el principi d'escola inclusiva en tractar-se d'activitats en què tots poden participar, tots poden tenir alguna cosa per aportar i que en molts casos intenta compensar situacions deficitàries (classes de repàs, classes de català, coneixement de l'entorn de les Illes...).