4. Seguint aquesta línia d’actuació les funcions de la mediadora intercultural a l’àmbit socioeducatiu i comunitàri són els seguint aquesta actuació, les funcions de la mediadora intercultural a l’àmbit socioeducatiu i comunitari són els següents
4.1. Respecte del centre
- Facilitar l’apropament de l’escola a les famílies immigrades i viceversa.
- Traduccions puntuals de documents que siguin necessaris pel centre i per millorar la comunicació dels professors amb les famílies.
- Familiarització del professorat amb algunes claus culturals dels seus alumnes, així com diferents aspectes dels països d’origen que siguin rellevant per la seva atenció (sistema educatiu, mètodes d’educació, rols educatius, agents educatius...)
- Treballar conjuntament (quan es faci necessària una mediació simple o una gestió d’un conflicte de caire cultural) amb els tutors, els alumnes nouvinguts i les seves famílies, d’una manera individualitzada.
- Col·laborar amb el professorat en la prevenció de conflictes interculturals i la posada en marxa de mesures que millorin la convivència en el centre i les relacions amb les famílies de l’alumnat immigrant.
- Mediar en cas de conflictes derivats d’aspectes culturals entre els professors i els alumnes o/i els pares estrangers.
Mediar entre l’alumne estranger i l’orientadora del centre.
- Mediar entre la família estrangera i l’orientador/a del centre quan es tracta d’un orientació formativa, laboral, signar les baixes voluntàries dels fills/es, els informes, autoritzacions....
- Col·laborar en l’organització d’activitats que permetin i estimulen el respecte a les altres cultures.
- Establir vies de comunicació per millorar la relació amb les famílies i la seva progressiva implicació en el centre.
4.2. Respecte als alumnes
- Intervenir en el procés d’escolarització dels alumnes immigrants, com també participar en el seguiment de la seva integració educativa, en la seva vessant relacional i afectiva.
- Promoure que l’alumnat immigrant desenvolupi estratègies d’adaptació diferents a l’assimilació i al gueto.
- Reforçar els marcs referencials dels infants i joves immigrants com a element per garantir l’èxit escolar i formatiu.
- Promoció de l’accés del joves d’origen immigrant a la xarxa de centres d’informació juvenil.
- Afavorir la participació de l’alumnat immigrant a les activitats extraescolars del centre (activitats esportives, jocs, activitats de suport i reforç escolar, etc.).
- Animar a l’alumne estranger perquè s’impliqui activament en les associacions d’alumnes, etc.
- Intervenir en els casos en què sorgeixi algun conflicte cultural entre l’alumnat i els seus professors, o entre els mateixos alumnes.
- Participar activament en el desenvolupament d’activitats interculturals per a la sensibilització de l’alumnat en general.
- Facilitar la “informació” útil per la seva integració en el centre escolar.(la seva procedència, les seves característiques sociolingüístiques, l’entorn sociofamiliar, la seva situació jurídica...).
- Ajudar-los a entendre una situació emocional i acadèmica durament influenciada pel procés migratori.
4.3. Respecte a les mares i pares de la societat d’acollida
Els pares i mares autòctons, amb la seva relació amb els altres pares estrangers, exerceixen una gran influencia en les actituds que els fills i filles mostren cap a l’alumnat estranger del centre
Partint d’aquest realitat, la mediadora realitzarà, de forma individual o col·lectiva, reunions amb els representants de las APIMAS dels diferents centres educatius per tal de:
- Conèixer la situació soci educativa de l’alumnat immigrant al centre.
- Col·laborar amb les APIMA en la realització de programes de sensibilització intercultural de les famílies.
- Col·laborar en la promoció de programes de formació intercultural per els pares i mares dels alumnes.
- Intervenir en la prevenció i resolució de possibles conflictes, de tipus social o cultural, amb els pares estrangers.
- Col·laborar en la promoció de escoles de pares.
4.4. Respecte a les mares i pares estrangers
- Donar suport a les famílies durant el procés d’escolarització i el primer període d’integració tant dels fills com dels mateixos.
- Facilitar a les famílies l’assessorament i la informació sobre els recursos públics i privats que hi hagi al municipi i on s’han de tramitar les ajudes, beques de llibres, la targeta de família nombrosa, targeta sanitària etc.)
- En cas de detectar necessitats (socials, laborals, sanitàries, jurídiques, etc.) la mediadora intercultural derivarà aquestes famílies als serveis corresponents (Serveis Socials, Servei d’Orientació Laboral, Serveis Sanitaris, Serveis Jurídics...).
- Potenciar que les famílies immigrades coneguin els valors i costums de la societat d’acollida, en particular el sistema educatiu (l’obligatorietat d’escolaritzar el fills nins i nines fins el 16 anys, la llengua vehicular de l’ensenyament i el funcionament dels centres educatius), tant individualment com en grup, aprofitant així les entrevistes inicials, reunions generals a les escoles i els diferents tallers de dones que organitzin els diferents serveis que treballen amb la població immigrada al municipi .(Serveis Socials, Càritas...).
- Fomentar l’apropament de la família a l’escola amb la implicació i la participació activa en l’educació del fills i filles.
- Assessorar-los sobre la situació emocional i educativa que els fills puguin estar passant durant la primera etapa migratòria i d’integració tant en el centre com en la societat d’acollida.
- Afavorir la trobada entre les famílies del centre educatiu pertanyents a diferents cultures (immigrants i autòctones), intentant així que no es formin guetos (exemple: les mares dels dos col.legis de Portocristo)Seguint aquesta línia d’actuació, l’Escola de Pares i Mares seria el millor lloc per fomentar les dites trobades.
- Afavorir la participació dels pares d’alumnat estranger en les associacions de pares i mares, el Consell Escolar o altres mecanismes participatius.
- Animar els pares estrangers a participar a les activitats en què l’objectiu principal sigui donar a conèixer la seva cultura, els seus costums i tradicions a la resta de la comunitat educativa.(les festes de Sant Antoni, la Rua, la festa de Nadal...). Per altra banda, els animarà a col·laborar i participar en totes aquelles reunions a les quals els convoqui el centre per tal de valorar la situació socioacadèmica dels fills al centre.
- Participar activament a la difusió de la resta de cursos de català que ofereix l’Escola de Mallorquí a la població en general i a la població immigrada en especial.
- Organitzar conjuntament amb els responsables de l’Escola de Mallorquí, cursos específics de llengua i cultura mallorquina per pares i mares estrangers.
- Facilitar l’accés dels pares immigrants a l’ensenyament i la formació d’adults.
- Difusió dels cursos
- Acompanyaments puntuals per fer la matricula quan cal
- Mediar en la prevenció i la resolució de possibles conflictes que pugin sorgir entre ells i la resta de la comunitat educativa.
- Col·laborar en la promoció de programes i projectes que facilitin el major coneixement dels recursos necessaris existents i els circuits d’entrada a aquests.
- Fomentar la participació de les famílies immigrants a la vida social i pública del poble (festes populars, activitats esportives, culturals...).
- Afavorir la incorporació i la participació de les famílies estrangeres a entitats cíviques com associacions de veïnats, associació de dones.
- Potenciar i fomentar el moviment associatiu entre la població immigrada (associació de dones immigrades Renéixer).
4.5. Respecte a l’EOEP (Equip d’Orientació Educativa i Psicopedagògica).
- La mediadora col·laborarà amb la psicopedagoga quan es duguin a terme les entrevistes amb famílies immigrades, en referència a les avaluacions psicològiques que es fan als fills.
- Una vegada fetes les avaluacions, explicar a les famílies els resultats i les possibles mesures correctores (necessitat específica d’un suport educatiu pel fill) i les recomanacions de recursos personals i/o materials que podrien millorar l’evolució educativa del fill o la filla.
- Col·laborar amb el tècnic/a de servei a la comunitat de l’EOEP en la prevenció de l’absentisme escolar, fer visites conjuntes amb aquest professional al domicili de l’alumne absentista quan calgui.
- Facilitar la comunicació entre el tècnic/a de servei a la comunitat de l’EOEP i la família immigrada en situació de desavantatge social, per oferir-los els recursos socials, sanitaris, i activitats encaminades a l’acolliment i la integració del seu fill al nivell escolar i social.
- La mediadora, en cas de que sigui un infant amb necessitats especials o amb altre tipus de discapacitat intel·lectual o física (després d’una avaluació psicopedagògica i un dictamen d’escolarització), intervindrà entre la psicopedagoga i la família sobre la proposta d’escolarització i la seva conformitat o disconformitat.
4.6. Respecte a l’equip d’Atenció Primerenca de APROSCOM
- Facilitar la comunicació entre els professionals del servei d’atenció primerenca (psicòleg/oga, fisioterapeuta, logopeda, pediatre/a i treballador/a social) i les famílies immigrades amb fills discapacitats.
- Conscienciar a aquests famílies de la necessitat i la importància d’anar al servei regularment.
- Col·laborar amb la psicòleg/oga del servei a l’hora de donar el suport emocional a aquests famílies durant la primera etapa de detecció de les discapacitats dels fills (a vegades estan angoixades i no ho entenen...).
- Explicar a les famílies les pautes de estimulació que donen el professionals d’aquest servei (psicòleg/oga i fisioterapeuta) i animar-los de que ho facin a ca seva per tal de millorar la autonomia personal i la integració familiar, escolar i social.
- Conscienciar a aquestes famílies de la situació de discapacitat dels fills i ajudar-los en entendre la tipologia i la discapacitat del fill.
4.7. Respecte al centre de necessitats educatives especials ‘Joan Mesquida’ de Manacor.
La mediadora intervé entre la psicòloga del centre de NEES Joan Mesquida i les famílies immigrades amb infants discapacitats quan es tracta de:
- Entrevistes inicials per conèixer la situació soci familiar de l’alumne amb un dictamen de discapacitat prèvia, explicar als pares les normes del centre, les pautes que han de seguir a ca seva per millorar la adaptació soci familiar i escolar de l’infant.
Les entrevistes inicials per dur a terme les avaluacions psicològiques que dictaminaran el tipus d’escolarització de l’alumnat discapacitat (sola o combinada amb altre centre ordinari).
- Explicar a les famílies la importància d’anar al centre regularment.
- Facilitar la comunicació entre el treballador/a social i les famílies immigrades amb infants discapacitats en tot allò que fa referència a les sol·licituds d’ajudes econòmiques i materials, la tramitació de targetes de minusvàlid, llibre de família nombrosa, dependència, etc.
- Acompanyar el/la treballador/a social a fer vistes al domicili d’aquest alumnat quan calgui.
- Mediar entre els professionals del taller ocupacional i els usuaris immigrants per motius culturals o religiosos.
4.8. Respecte a les ONG, associacions i entitats sense ànim de lucre: Càritas, IRES, Creu Roja, ONCE
- La mediadora col·laborarà amb els professionals de les associacions esmentades per a la inserció de joves i dones en programes formatius o ocupacionals (cursos de restauració, de cambreres de pisos, d’auxiliars de la llar...).
- Els ofereix suport i ajuda durant aquest procés: assessorament, derivació i acompanyament quan calgui.
- Coordinar amb els professionals d’aquestes associacions la derivació de les famílies immigrades quan es detecten les necessitats econòmiques, laborals o formatives.
- Mediar en conflictes culturals entre els joves del mateix grup ètnic o de diferents nacionalitats.(IRES: Institut de Reinserció Social).
- Mediar entre els professionals d’aquest serveis i els beneficiaris dels serveis quan es tracta de qüestions culturals o religioses (APROSCOM).
4.9 Respecte a l’escola d’adults i l’Escola Municipal de Mallorquí.
4.9.1. Escola d’adults:
- Conscient de la necessitat i la importància de la formació d’adults com una eina imprescindible per a la capacitació i l’adaptació de les famílies immigrades al nivell sociolaboral, la mediadora col·labora en la difusió dels cursos de castellà i català per a estrangers, ESPA (ensenyament secundari) i PQPI (programes de qualificació professional inicial).
- Quan cal, la mediadora acompanya les persones nouvingudes a realitzar la matrícula.
- Mediarà entre els tutors i els alumnes estrangers d’ESPA o/i de PQPI quan es tracti de conflictes de valors culturals o simplement quan calgui una interpretació lingüística.
4.9.2. Escola Municipal de Mallorquí
- Aprendre el català no sol ser una prioritat per a la població immigrada per diferents motius i factors. Es prioritza en primer lloc l’aprenentatge del castellà.
- Aprofitant el fet que el català és la llengua vehicular de l’ensenyament, la mediadora, com una agent dinamitzadora, animarà i conscienciarà els pares estrangers per aprendre el català per poder ajudar els fills en els deures escolars.
- Conjuntament amb la directora de l’Escola de Mallorquí, la mediadora participa en el disseny d’un curs específic de llengua i cultura per a mares i pares estrangers.
- Col·labora amb la directora de l’Escola de Mallorquí en el desenvolupament de la reunió amb les mares estrangeres.
- La mediadora informa, també, els joves i adults estrangers sobre els cursos de català i el programa del voluntariat lingüístic
- Durant el procés de matrícula, la mediadora acompanya, quan cal, les persones interessades.
4.10 Respecte a altres serveis municipals
- La mediadora intercultural coordina amb els serveis municipals que poden millorar la situació social i acadèmica de l’alumnat estranger i de la seva família:
- Els serveis socials, els educadors de medi obert, els serveis educatius municipal, el centre d’informació jove, la biblioteca, els serveis generals, el servei municipal de col·locació, el padró municipal.
4.11 Respecte a l’oficina d’escolarització
La mediadora intercultural es coordina amb els serveis municipals que poden millorar la situació social i acadèmica de l’alumnat estranger i de la seva família:
- Els serveis socials: servei d’educador de medi obert, treballadora social d’immigració, el projecte d’acolliment a dones immigrades...
- Els serveis educatius municipals: escoletes d’estiu...
- La biblioteca municipal.
- El centre d’informació jove.
- El departament d'estadística (empadronament).
- El Servei General i altres serveis municipals.
4.12. El/La mediador/a de l’oficina d’escolarització
- A partir d’aquest curs escolar 2008-2009, l’Oficina d’Escolarització de Manacor té una mediadora pròpia per atendre, acollir i acompanyar l’alumnat nouvingut durant el procés d’escolarització.
- Col·labora amb l’Oficina d’Escolarització i els centres educatius per atendre especialment la preinscripció dels alumnes de primària per passar a la secundària, i assegurar el traspàs d’aquest alumnat d’una etapa educativa a l’altra.
- Es coordina amb la mediadora escolar de l’Oficina d’Escolarització per atendre l’alumnat nouvingut (orientació, informació, assessorament i derivació cap a l’Oficina d’Escolarització).
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l'article
“Z. Laaroussi-Elkati (2009). La mediadora intercultural i la seva tasca en l’acompanyament socioeducatiu de l’alumnat immigrant i la seva família IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 85-98. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/laaroussi/index.html en (poner fecha) )”