Dr. Antonio Fernández Coca

- 971172080 (2080)
- Despatx BB21primer pisRamon Llull
Currículum
Currículum breu
Narratives, tecnologia i educació: l’origen d’un enfocament multidisciplinari
Soc professor titular d’universitat a l’àrea d’Expressió Gràfica Arquitectònica de la Universitat de les Illes Balears i doctor amb una tesi centrada en l’experiència d’usuari (UX) com a fonament per a la comunicació visual digital en suport web (2003). Des dels meus inicis he cercat obrir camins en la intersecció entre l’art, la comunicació visual i la innovació tecnològica, sempre amb la voluntat de generar un impacte real a la universitat i a la societat.
La meva producció científica s’ha desenvolupat en un encreuament entre el disseny gràfic, la comunicació digital i la reflexió crítica sobre les seves transformacions. Vaig ser pioner en l’àmbit hispanoparlant en el camp de la producció i disseny d’interfícies web amb obres com Producción y diseño gráfico para la World Wide Web (1999).
Des de llavors he obert línies de recerca dedicades a la comunicació visual en l’era digital, l’experiència multimèdia interactiva i els canvis culturals derivats de la irrupció tecnològica en l’art, l’educació i la societat, incorporant actualment la integració de la intel·ligència artificial com un camp complementari d’exploració.
En l’àmbit docent, he liderat la integració de metodologies actives i tecnologies emergents en l’ensenyament del dibuix arquitectònic i l’expressió gràfica. Experiències com l’ús de xarxes 2.0 per motivar l’estudiantat o l’aplicació de models com l’aula invertida, la gamificació o l’aprenentatge basat en projectes han permès superar barreres cognitives i emocionals, connectant teoria i pràctica en un aprenentatge més humà i eficaç.
Les meves propostes han quedat reflectides en publicacions com Estrategia docente 4.0 en la enseñanza del dibujo a mano alzada (2012) o La clase invertida de dibujo arquitectónico, de la pizarra al vídeo y audiolibro (2019).
He exercit responsabilitats de gestió universitària, entre les quals destaca la meva etapa com a membre del Consell de Direcció de la UIB (2013-2021), on vaig exercir de vicerector de Campus Digital i Transmedia.
Des d’aquest càrrec vaig impulsar, entre altres iniciatives, el redisseny integral de l’Aula digital amb una visió 360º orientada a millorar l’experiència d’aprenentatge i alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible vinculats a l’educació de qualitat.
Aquesta feina va resultar essencial per afrontar amb solidesa els reptes derivats de la pandèmia de la COVID-19 i garantir la continuïtat de la docència en un context extraordinàriament complex.
Actualment soc director de Formació del Personal Docent i Investigador de la UIB, on coordino programes pensats per donar resposta a problemes reals de la docència universitària. Es tracta de formacions molt arrelades en situacions quotidianes, que ofereixen solucions pràctiques i fomenten tant les competències digitals com les habilitats humanes del professorat.
La meva recerca també ha explorat els desafiaments de la comunicació visual contemporània i la interacció amb generacions digitals, com es recull en treballs recents sobre comunicació efectiva amb millennials/Generació Z (2021).
En paral·lel, he cultivat una reflexió crítica sobre els efectes socials, culturals i filosòfics de la cultura digital, amb publicacions que aborden la comunicació, la manipulació i les noves formes de presència i aprenentatge.
L’impacte d’aquesta tasca es reflecteix en la transferència de metodologies i recursos aplicats en titulacions d’arquitectura, art i disseny, en la col·laboració amb equips de diferents disciplines i en la difusió de resultats a través de congressos, revistes i projectes interinstitucionals. La meva feina connecta l’acadèmic amb el professional, integrant art, tecnologia, filosofia i comunicació, sempre amb una clara vocació social i un compromís amb l’equitat, la sostenibilitat i la transformació digital de l’educació superior.
En síntesi, el meu perfil es caracteritza pel lideratge en la innovació educativa i la comunicació visual digital, la transferència efectiva a l’entorn universitari i professional, i la capacitat d’adaptació als reptes culturals i tecnològics.
El meu objectiu és continuar impulsant un aprenentatge significatiu i el desenvolupament de competències digitals que preparin els estudiants, el professorat i la societat per a un futur en constant canvi.
Més informació a LinkedIn i Dialnet
Entre d’altres, tinc relació amb aquests projectes de recerca:
· PID2020-120553ES-I00 El paisaje hablante. Marc teòric i referents culturals interdisciplinaris. Mèxic, Portugal i Espanya com a escenaris (PH-MPE).
· FCT-21-17077 Genius - Up! Videojoc Educatiu Multimodal per a VR/AR i iTv.
· TIN2015-67149-C3-2-R Jocs seriosos multimodals i robots socials per a l’avaluació de l’atenció. Acrònim: Juguema.
· FCT-14-8633 ZombUIB.
· TIN2012-35427 Experiències en disseny i desenvolupament d’interfícies naturals en la indústria, l’educació i la rehabilitació.
· SEC2003-04206/PSCE Models Emergents en Entorns Virtuals per a l’Educació Superior. Estudi d’elements tecnològics, organitzatius, comunicatius i d’ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals universitaris (MEEVES).
· PB98-0134 Els llibres emblema de Francisco Garau (SJ): recerca intertextual i creació d’una aplicació en CD-ROM per al seu estudi analític.
Més informació
Docència
Horari de tutories
Cal concertar cita prèvia amb el professor per a fer una tutoriaAssignatures on imparteix docència. Any acadèmic 2025-26
Assignatures on va impartir docència. Any acadèmic 2024-25
Docència dels 5 anys anteriors
Assignatura | Informació a l'estudi on la va impartir |
---|---|
20352 - Sistemes de Representació de l'Espai | |
20357 - Expressió Gràfica en Edificació | |
20360 - Dibuix Assistit per Ordinador | |
20367 - Replantejaments i Topografia |
|
20390 - Fonaments del Disseny | |
22480 - Expressió Gràfica i Dibuix Assistit per Ordinador | |
40101 - Fonaments de la Pintura |
|
Recerca
Estructures d'R+D+I
Estructura | Tipus de participació |
---|---|
Educació, comunicació i qualitat en salut (ECYCS) Grup d'R+D+I
|
Membre |
Unitat de Gràfics i Visió per Computador i Intel·ligència Artificial (UGIVIA) Grup consolidat d'R+D+I
|
Membre |