Consell de Govern

This language version doesn't exist

Sessió ordinària del Consell de Govern del dia 8 de novembre de 2019

A les 11 hores del dia 8 de novembre de 2019, a la sala d’actes de Cas Jai, es reuneix en sessió ordinària el Consell de Govern de la Universitat. La presideix el Rector i hi assisteixen les persones indicades al marge (annex 1).

Assisteixen com a membres convidats al Consell de Govern amb veu i sense vot les persones també indicades al marge (annex 2).

S’excusen d’assistir-hi el doctor Miquel J. Deyà Bauzà i la doctora Dolors Forteza Forteza, per motius acadèmics, i la doctora Joana Maria Seguí, el doctor Jordi Llabrés Bordoy, el doctor Maximino San Miguel Ruibal i el doctor Miquel Roca Bennàssar.

També s’excusen d’assistir-hi els doctors Jaume Garau Amengual, Guillem X. Pons Buades, Miguel Terrados Muñoz i Rubén Santamarta Martínez i les doctores Francina M. Orfila Sintes, Yolanda González Cid i Ana M. Rodríguez Guerrero i la senyora Eva Beatriz Cerdeiriña Outeiral, convidats amb veu i sense vot.

Punt 1: Aprovació, si escau, de l’acta de la sessió anterior

La Secretària General explica que li han fet arribar esmenes la doctora Francesca Garcias Gomila, el doctor Miquel J. Deyà Bauzà i el senyor Gabriel Bibiloni Femenias, que ja s’han incorporat a l’acta que s’ha posat a l’abast dels membres del Consell de Govern.

El Consell de Govern acorda d’aprovar per assentiment l'acta de la sessió ordinària del dia 24 de setembre de 2019.

Punt 2: Modificació de plantilla

El Rector dona la paraula a la vicerectora de Professorat, que explica la modificació de plantilla que afecta els departaments de Biologia, Economia de l’Empresa i Medicina (annex 3).

A continuació, explica la modificació de plantilla que afecta els departaments de Biologia, Biologia Fonamental i Ciències de la Salut, Ciències Històriques i Teoria de les Arts, Ciències Matemàtiques i Informàtica, Dret Privat, Dret Públic, Economia de l’Empresa, Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica, Física, Geografia, Pedagogia i Didàctiques Específiques, i Psicologia, relativa a la promoció de places de catedràtic d’universitat i professors titulars d’universitat, amb les corresponents desdotacions de les places de professor titular d’universitat i de professor contractat doctor, en el supòsit que quedin vacants (annex 4).

El Rector sotmet a votació les propostes, que s'aproven per assentiment.

Punt 3: Aprovació, si escau, de l’oferta d’ocupació pública de personal d’administració i serveis de la UIB per a l’any 2019

El Rector dona la paraula a la Gerent, que exposa l’abast i el significat de l’oferta d’ocupació pública de personal d’administració i serveis de la UIB per a l’any 2019 i indica el nombre de baixes que s’han produït en aquest col·lectiu.

El nombre de places de personal d’administració i serveis que integren l’oferta per a l’any 2019 és el següent: una plaça del subgrup A2, sis places del grup C1 i tres places del subgrup C2. La Gerent explica que les bases específiques que regularan els processos selectius derivats d’aquesta oferta d’ocupació es publicaran als butlletins oficials corresponents en el termini de tres anys a partir de la data de publicació de l’oferta d’ocupació pública, de conformitat amb el que estableix la normativa vigent.

El Rector sotmet a votació la proposta, que s'aprova per assentiment (annex 5).

Punt 4: Aprovació, si escau, del Reglament de transparència de la Universitat de les Illes Balears

El Rector dona la paraula a la Secretària General, que explica que la Universitat de les Illes Balears, en el marc de la Llei 9/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, cerca promoure i reforçar la transparència en el seu quefer diari en l’activitat pública, vetllar pel compliment de les obligacions de publicitat, garantir i reconèixer l’accés a la informació pública i establir les obligacions pertinents de bon govern. Per això, per l’Acord executiu 13114/2019, de 28 de maig (FOU núm. 483, de 21 de juny), es va crear la Comissió de Transparència, per fer el control i seguiment de la implantació d’aquesta normativa a la nostra institució, amb l’objectiu de dur a terme una anàlisi exhaustiva del Portal de transparència que permeti seguir avançant en un tema que, ateses les actuals demandes de la societat, ocupa un lloc important en totes les administracions públiques.

A continuació, indica que la comissió esmentada ha anat fent feina, millorant la informació del Portal de transparència i dictant algunes instruccions en relació amb la informació que s’ha de fer pública i com. Això ha fet que escalàssim fins a la posició 18 en el rànquing DYNTRA (Dynamic Transparency Index). Ara bé, feia falta una feina d’organització, amb l’elaboració d’un Reglament de transparència que, adequant-se a l’organització interna, precisàs i delimitàs les obligacions de la Universitat de les Illes Balears en l’àmbit de la transparència, accés a la informació pública i bon govern. En conseqüència, és el que ara es presenta a l’aprovació del Consell de Govern (annex 6).

Tot seguit, la Secretària General exposa que el Reglament té per objecte desenvolupar la normativa en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern en l’àmbit de la Universitat de les Illes Balears. Per tant, regula els òrgans participants amb les seves responsabilitats, la Comissió de Transparència i la Comissió Tècnica de Transparència, amb les seves funcions. Així mateix regula l’accés a la informació pública.

Finalment, la Secretària General explica que, arran d’un comentari que li ha fet arribar la doctora Francesca Garcias Gomila, s’ha de millorar la redacció de l’article 9 (Altres responsables) del Reglament de transparència. En efecte, segons aquest article, tots els caps de servei són responsables que la informació publicada al Portal de transparència corresponent al seu àmbit d’actuació s’ajusti a la realitat i estigui actualitzada. Ara bé, en ocasions pot ser difícil que el responsable, un cap de servei, pugui detectar la falta de veracitat d’alguns continguts que li han estat subministrats; per exemple, al currículum d’un professor. Per això es planteja la conveniència d’afegir que la veracitat és responsabilitat de tots els que proporcionen la informació. Per tant, es modificaria el text presentat de l’article 9 en aquest sentit.

A continuació, intervenen el senyor Ricardo García Noval, que demana per la «cap de transparència» que surt a la proposta d’Acord normatiu presentada. La Gerent li explica a quina plaça de personal d’administració i serveis fa referència; en concret, una plaça que té responsabilitats en l’àmbit de la transparència en el seu perfil.

La senyora Rosa Riera Bosch, representant dels estudiants, fa una observació i reflexió en relació amb la falta de transparència en determinat òrgan, en concret, al Consell d’Estudiants.

La senyora Francesca Mas Busquets manifesta la seva abstenció a l’aprovació d’aquest Acord normatiu, perquè no està d’acord amb la redacció de la disposició addicional quarta (Denominacions) en relació amb el gènere a les denominacions.

El Rector sotmet a votació la proposta, que s'aprova amb una abstenció (de la presidenta del Consell Social). 

Punt 5: Aprovació, si escau, de la modificació de la normativa de permanència dels estudiants a la Universitat de les Illes Balears

El Rector dona la paraula al vicerector de Docència, que explica el significat de la modificació que es presenta i que afecta els articles 2.5 i 6, 3.1, 4 i 5.3; així mateix, constata una errada a la disposició final única (Entrada en vigor), que ha de ser l’any acadèmic 2020-21 i no 2018-19 (annex 7).

A continuació intervé la doctora Francesca Garcias Gomila en relació amb la permanència dels alumnes de màster a temps parcial, en el sentit que la superació d’almenys el 10 per cent dels crèdits de què s’hagin matriculat és un requisit a assolir cada any acadèmic, igual que els alumnes a temps complet tenen establert un mínim anual. D’altra banda, comenta que caldria millorar la redacció del requisit de «matricular-se de totes les assignatures obligatòries pendents menys de dotze crèdits en conjunt», perquè quedi clar que (N–12) no n’és la condició sinó el valor mínim. El vicerector de Docència afirma que es pot reflexionar sobre això; així mateix, indica que, fruit del debat, es millorarà la redacció dels articles 2.5 i 3.1.

El Rector sotmet a votació la proposta amb la millora que s’ha comentat, i s'aprova amb dues abstencions (que corresponen als representants dels estudiants).

Punt 6: Aprovació, si escau, de la modificació de l’Acord normatiu 10958/2014, de 18 de març, pel qual s’aprova el Reglament sobre estudis propis de la Universitat de les Illes Balears

El Rector dona la paraula a la Secretària General, que explica l’abast i el significat de la modificació que es presenta i que afecta les lletres a) i b) de l’article 7 (annex 8). Afegeix que aquests canvis tenen com a fonament una millora en la gestió acadèmica dels estudis propis.

La Secretària General explica que a l’apartat a) s’afegeixen a la llista que ja hi havia els màsters universitaris. Pel que fa a l’apartat b), se’n canvia la redacció: abans es feia referència al 15 per cent pendent, ara la referència és als estudiants que estiguin cursant el darrer any dels seus estudis de grau.

El Rector sotmet a votació la proposta, que s'aprova amb l’abstenció de la presidenta del Consell Social, perquè no està d’acord amb la redacció de la disposició addicional quarta en relació amb el gènere a les denominacions.

Punt 7: Aprovació, si escau, de la modificació de la normativa electoral

El Rector explica que, ateses les circumstàncies actuals de la Facultat de Medicina, que encara es troba en procés d’implantació de tots els cursos de l’estudi de forma progressiva, retira aquest punt de l’ordre del dia d’aquesta sessió del Consell de Govern.

Punt 8: Aprovació, si escau, de la distribució numèrica a efectes electorals de les juntes de centre

El Rector dona la paraula a la Secretària General, que exposa la proposta d’Acord normatiu pel qual es fixa la composició numèrica de les juntes de facultat o escola, de conformitat amb les previsions de l’article 24.1.34 dels Estatuts (annex 9).

A continuació la Secretària General indica que, per les mateixes causes i com a conseqüència de la retirada del punt 7 de l’ordre del dia de la sessió, s’ha d’eliminar de la proposta presentada la distribució numèrica que correspon a la Facultat de Medicina.

A continuació intervé la senyora Rosa Riera Bosch, que, no obstant reconèixer que la proposta de distribució numèrica s’ajusta a les previsions normatives que resulten d’aplicació, en relació amb el nombre de representants dels estudiants a les juntes de facultat o escola, considera que aquest nombre hauria de ser més elevat. En conseqüència, manifesta que els representants dels estudiants s'abstindran en la votació. El Rector li contesta que no pot afectar aquesta distribució, ja que s’ajusta estrictament a la norma.

El Rector sotmet a votació la proposta presentada, que s’aprova amb les dues abstencions dels representants dels estudiants.

Punt 9: Aprovació, si escau, de l’adscripció de professor a l’Institut d’Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari de la UIB (IAC3)

El vicerector d’Investigació i Internacionalització presenta la sol·licitud d’adscripció del doctor Julien Joseph Pierre Javaloyes a l’Institut d’Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari de la UIB (IAC3), i explica que té l’informe favorable del consell de l’esmentat institut i que s’ha seguit tota la tramitació corresponent, de conformitat amb les previsions de l’apartat 2 de l’article 68 (Personal adscrit) dels Estatuts.

El Consell de Govern acorda d’aprovar l’adscripció del doctor Julien Joseph Pierre Javaloyes, professor titular d’universitat de l’àrea de coneixement d’Òptica del Departament de Física, a l’Institut d’Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari de la UIB (IAC3) (annex 10).

Punt 10: Aprovació, si escau, dels títols propis següents:
Especialista Universitari en Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS)
 

a) Diploma Universitari d’Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS)
b) Diploma d’Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS).

El Rector dona la paraula a la Secretària General, que, per absència del vicerector d’Innovació i Relacions Institucionals, explica les propostes d’estudis propis que s’indicaran tot seguit, tramitades de conformitat amb l'article 17 de l'Acord normatiu 10958/2014, de 18 de març, pel qual s’aprova el Reglament sobre estudis propis de la Universitat de les Illes Balears (annex 11). A continuació indica que es tracta d’un estudi propi que ja s’impartia; per tant, es tracta d’una sol·licitud de reedició amb canvis substancials, concretament la substitució en la codirecció: a partir d’ara serà codirector el doctor Antoni Gomila Benejam.

Els estudis són:

• Especialista Universitari en Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS)

a) Diploma Universitari d’Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS)
b) Diploma d’Intervencions Assistides amb Animals. Títol propi de la UIB (30 ECTS).

El Rector sotmet a votació la proposta, que s'aprova per assentiment.

Punt 11: Elecció de representant del PAS al Consell Social

El Rector exposa que, d’acord amb els articles 22 i 86 dels Estatuts de la UIB, forma part del Consell Social un representant del personal d’administració i serveis que és membre del Consell de Govern, triat per i entre els representants dels PAS al Consell de Govern i mitjançant votació secreta (annex 12).

Els representants del PAS demanen d’ajornar aquest punt, per tenir temps per preparar una proposta, atès, a més, que resta pendent l’elecció d’un dels seus representants al Consell de Govern.

Punt 12: Elecció de representants dels estudiants al Consell Social, a la Comissió Electoral i a la Comissió Acadèmica

El Rector explica que, arran de la renúncia del senyor Gabriel Bibiloni Femenias com a representant dels estudiants al Consell de Govern, s’ha de substituir a les comissions de què formava part en representació dels estudiants. Per tant, s’ha d’elegir un representant dels estudiants al Consell Social, a la Comissió Electoral i a la Comissió Acadèmica (annex 13).

Els representants dels estudiants demanen d’ajornar aquest punt, per parlar-ne amb els altres estudiants i perquè, a més, s’ha de resoldre la problemàtica existent al Consell d’Estudiants.

Punt 13: Aprovació, si escau, dels increments d’activitat docent

El Rector dona la paraula a la vicerectora de Professorat, que explica que hi ha tres professores que han demanat d’incrementar l’activitat docent.

El Rector indica que es proposarà al Consell Social l'augment de l'activitat docent a les professores que s’indiquen a la documentació adjunta, amb la compensació econòmica corresponent i amb efectes de l'inici de l'any acadèmic 2019-20, en aplicació del que estableix el document que regula el còmput de l’activitat docent del professorat de la UIB.

El Rector sotmet a votació la proposta, que s’aprova per assentiment (annex 14).

Punt 14: Informació del Consell de Direcció

El Rector informa dels temes següents:

1. Pressupost 2020: el Rector explica el camí ja fet en relació amb el pressupost de l’any 2020. En un primer moment teníem un pressupost amb 865.000 euros menys que el 2019, la qual cosa feia molt difícil l’elaboració del pressupost amb aquestes xifres. A continuació indica que, després de les darreres reunions, ens han comunicat des de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que ens igualen la quantitat a la del pressupost de l’any 2019 i ens han manifestat també que és impossible aconseguir més millores. Afegeix que s’havia de cobrir el creixement vegetatiu amb recursos propis de la Universitat. En conseqüència, l’equip econòmic fa feina amb aquest pressupost; un pressupost de contenció i amb petites retallades. També indica que la partida d’inversions no augmenta i aquest fet planteja una situació difícil per al campus. Pel que fa a la partida del 2 per cent de l’increment de les retribucions dels funcionaris, no hi és; no obstant això, hi ha el compromís del conseller mateix que si s’acorda algun increment ens arribarà una partida addicional.

2. Comunicat de la Xarxa Vives sobre la situació a Catalunya. El Rector explica —tal com s’havia comentat en altres ocasions— que l’adhesió al comunicat s’havia de fer no com a Rector o com a Consell de Direcció, sinó com a Consell de Govern. El Rector llegeix el comunicat:

«COMUNICAT DEL CONSELL GENERAL DE LA XARXA VIVES D'UNIVERSITATS SOBRE LA
SITUACIÓ A CATALUNYA

»Atesos els fets que estan succeint a Catalunya, els rectors i les rectores del Consell General de la Xarxa Vives d'Universitats volem fer les consideracions següents:

»1. Reiterem el compromís d’assumir i de promoure, a dins i fora de la comunitat universitària, els valors de la pau, la justícia, la solidaritat, el pluralisme i la diversitat.

»2. Condemnem qualsevol expressió de violència i ens refermem en la defensa dels valors del diàleg en democràcia com a única via per a trobar solucions polítiques als conflictes polítics i socials.

»3. Impel·lim els responsables polítics a renovar els esforços per cercar, amb la major urgència possible, una sortida al conflicte polític que pugui ser assumida per una àmplia majoria de la ciutadania.»

Aquest comunicat va arribar el dia 28 d’octubre. El Rector explica quines universitats de la Xarxa Vives s’hi han adherit. De les vint-i-una universitats, totes han dit que sí menys quatre, a part de nosaltres, que encara no s’han pronunciat, que són la Universitat Miguel Hernández, la Universitat de Lleida, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Vic; tres de catalanes i una de valenciana.

El Rector obre el debat en relació amb el comunicat. La doctora Francesca Garcias Gomila proposa que s’aprovi en els afers de tràmit com a acord.

La vicerectora de Professorat informa del seguiment de la vaga convocada amb motiu del canvi climàtic. Així mateix recorda que era una vaga de les 11 a les 14 hores. Explica que varen confirmar que feien vaga vint-i-dos professors, xifra que suposa un 1,46% del professorat, i dos investigadors de capítol VI. Finalment indica que l’import a descomptar és de 1.180 euros, i pels dos investigadors, 44,46 euros.

La Gerent informa dels temes següents:

1. En primer lloc, explica quin va ser el seguiment de la vaga en el col·lectiu del PAS. Informa que varen fer vaga cinquanta-dues persones, nombre que suposa el 8,89% de la plantilla de PAS. Del capítol VI només una persona va fer vaga (2,8%). El control de la vaga es va fer amb control horari. Finalment indica que encara no s’ha fet el còmput del cost econòmic.

2. Igualment la Gerent explica, en relació amb SIGMA, que la UIB ja es va incorporar formalment a l’AIE SIGMA com a sòcia. Recorda que tots els socis han d’acceptar la integració dels socis nous. Ja som una universitat més de les que formen part de l’AIE SIGMA. Ara hi ha sol·licitat la integració la Universitat de Cantàbria, i nosaltres també hem d’autoritzar aquesta integració. La Gerent manifesta que anirà informant de totes les integracions que hi pugui haver. Previsiblement la pròxima serà la Universitat Politècnica de Catalunya.

Punt 15: Afers de tràmit

El vicerector de Títols i Tecnologia surt de la sala el temps de l’aprovació del punt 15.

a) Membres de les comissions que han de jutjar les places dels cossos docents i de professorat contractat

El Consell de Govern aprova les propostes de les comissions que han de jutjar les places que s’indiquen a continuació (annex 15):

Categoria: catedràtic d’universitat (codi plaça: EE1)
Departament: Economia de l’Empresa
Àrea de coneixement: Economia Financera i Comptabilitat Perfil docent: Finances empresarials
Perfil com a investigador: Finances corporatives i empresa turística

Categoria: ajudant (codi plaça: FS2)
Departament: Física
Àrea de coneixement: Física de la Matèria Condensada
Perfil docent: 21709 Física (grau d’Enginyeria Informàtica), 21026 Física Estadística (grau de Física), 21031 Mecànica Estadística (grau de Física)
Perfil com a investigador: Física estadística i no lineal

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: B1)
Departament: Biologia
Àrea de coneixement: Enginyeria Agroforestal
Perfil docent: Hidràulica i reg. Topografia agrària
Perfil com a investigador: Aplicacions d’aprenentatge automàtic (machine learning) per a la determinació de paràmetres de reg

Categoria: catedràtic d’universitat (codi plaça: B2)
Departament: Biologia
Àrea de coneixement: Fisiologia Vegetal
Perfil docent: Fisiologia i biotecnologia vegetal
Perfil com a investigador: Ecofisiologia i fotosíntesi

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: BFiCS1)
Departament: Biologia Fonamental i Ciències de la Salut
Àrea de coneixement: Fisiologia
Perfil docent: Fisiologia general i fisiologia animal
Perfil com a investigador: Fisiologia de l’obesitat i la nutrició

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: CMI1)
Departament: Ciències Matemàtiques i Informàtica
Àrea de coneixement: Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial
Perfil docent: Intel·ligència artificial. Gestió de la innovació tecnològica
Perfil com a investigador: Interacció persona-ordinador basada en visió per computador

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: CMI2)
Departament: Ciències Matemàtiques i Informàtica
Àrea de coneixement: Geometria i Topologia
Perfil docent: Matemàtiques (grau d’Administració d’Empreses i grau d’Economia). Geometria i topologia de varietats
Perfil com a investigador: Estructures mètriques generalitzades i la seva topologia, mètriques borroses i les seves aplicacions

Categoria: professor contractat doctor (codi plaça: CMI3)
Departament: Ciències Matemàtiques i Informàtica
Àrea de coneixement: Enginyeria Telemàtica
Perfil docent: Seguretat en xarxes telemàtiques
Perfil com a investigador: Sistemes de revocació de certificats i cupons electrònics

Categoria: professor contractat doctor (codi plaça: CMI4)
Departament: Ciències Matemàtiques i Informàtica
Àrea de coneixement: Arquitectura i Tecnologia de Computadors
Perfil docent: Avaluació del comportament de sistemes informàtics. Informàtica en núvol (cloud computing) (Màster Universitari en Anàlisi de Dades Massives en Economia i Empresa)
Perfil com a investigador: Rendiment de sistemes informàtics. Tecnologies de la informació semàntica. Informàtica en núvol i informàtica en boira (fog computing). Gestió de recursos al núvol de les coses (cloud of things)

Categoria: professor contractat doctor (codi plaça: DPR1)
Departament: Dret Privat
Àrea de coneixement: Dret Civil
Perfil docent: El propi de l’àrea
Perfil com a investigador: Dret de la família

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: DPU1)
Departament: Dret Públic
Àrea de coneixement: Dret Internacional Privat
Perfil docent: El propi de l’àrea
Perfil com a investigador: El propi de l’àrea

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: DPU2)
Departament: Dret Públic
Àrea de coneixement: Dret Administratiu
Perfil docent: El propi de l’àrea
Perfil com a investigador: El propi de l’àrea

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: EE1)
Departament: Economia de l’Empresa
Àrea de coneixement: Organització d’Empreses
Perfil docent: Disseny de les organitzacions i capital humà
Perfil com a investigador: Presa de decisions en les organitzacions

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: EE2)
Departament: Economia de l’Empresa
Àrea de coneixement: Organització d’Empreses
Perfil docent: Disseny de les organitzacions
Perfil com a investigador: Economia de les organitzacions i capital humà

Categoria: professor contractat doctor (codi plaça: EE3)
Departament: Economia de l’Empresa
Àrea de coneixement: Organització d’Empreses
Perfil docent: Estratègia empresarial
Perfil com a investigador: Xarxes socials i organització d’empreses

Categoria: professor contractat doctor (codi plaça: EE4)
Departament: Economia de l’Empresa
Àrea de coneixement: Organització d’Empreses
Perfil docent: Disseny de les organitzacions
Perfil com a investigador: Economia de les organitzacions

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: FEMC1)
Departament: Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica
Àrea de coneixement: Llengua Espanyola
Perfil docent: Disseny i anàlisi de l’espanyol: fonètica i fonologia
Perfil com a investigador: Fonètica i fonologia de l’espanyol: sincronia i diacronia

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: FS1)
Departament: Física
Àrea de coneixement: Enginyeria de la Construcció
Perfil docent: Geotècnica i Fonaments (grau d’Edificació), Construcció i Explotació Industrials (Màster Universitari en Enginyeria Industrial)
Perfil com a investigador: Aplicació d’aliatges amb memòria de forma en enginyeria industrial

Categoria: professor titular d’universitat (codi plaça: G1)
Departament: Geografia
Àrea de coneixement: Geografia Física
Perfil docent: Sistemes d’informació geogràfica
Perfil com a investigador: Aplicació dels sistemes d’informació geogràfica en l’anàlisi i gestió ambiental i territorial

b) Llicències d’estudis

El Consell de Govern acorda d'atorgar les llicències per estudis que s'indiquen a continuació (annex 16):

• Al senyor Felip Alba Cladera, ajudant del Departament de Dret Privat, a la Universitat de Bolonya (Itàlia) pel període comprès entre el 17 de febrer i l’1 de juliol de 2020, amb unes retribucions del 100 per cent de les seves remuneracions, de conformitat amb l’article 2 de l’Acord executiu 9743/2011, de 5 d’abril, pel qual s’aproven les directrius sobre les retribucions de les llicències per estudis (FOU núm. 347, de 15 d’abril).

• Al senyor Macià Blázquez Salom, professor del Departament de Geografia, a la Universitat de Wageningen (Països Baixos) pel període comprès entre l’1 de març i el 30 de juny de 2020. De conformitat amb la Resolució de 26 de juliol de 2019 de la Secretaria d'Estat d’Universitats, Investigació, Desenvolupament i Innovació, per la qual es concedeixen subvencions de la modalitat A (estades de professors i investigadors sèniors en centres estrangers, inclòs el Programa Salvador de Madariaga) del Programa d'estades de mobilitat de professors i investigadors en centres estrangers d'ensenyament superior i de recerca, i amb l’incís final de l’apartat 1.a) de l’article 6 (Dotació de les ajudes) de la Resolució de 9 de gener de 2019 de la Secretaria d'Estat d’Universitats, Investigació, Desenvolupament i Innovació (BOE núm. 12, de 14 de gener), el professor esmentat percebrà el 100 per cent de les seves retribucions. Tot això, atesa la compatibilitat amb la percepció de les retribucions que li corresponen al centre de adscripció –UIB.

c) Col·laboradors honorífics

El Consell de Govern aprova les propostes de nomenament de col·laboradors honorífics que s’indiquen a continuació (annex 17):

• El senyor Alfredo Barón Périz, col·laborador honorífic del Departament de Geografia per als anys acadèmics 2019-20 i 2020-21.

• El senyor Jorge Dezcallar de Mazarredo, col·laborador honorífic del Departament d’Economia Aplicada per als anys acadèmics 2019-20 i 2020-21.

• El senyor Joan Mir Obrador, col·laborador honorífic del Departament d’Economia Aplicada per als anys acadèmics 2019-20 i 2020-21.

• El senyor Joan Josep Marcó Antón, col·laborador honorífic del Departament de Física per als anys acadèmics 2019-20 i 2020-21.

Intervé el doctor Carles Bona Garcia en relació amb el nomenament del senyor Joan Josep Marcó Antón com a professor col·laborador honorífic. Explica que faria activitat docent de grau, concretament la tutela de treballs de fi de grau. Malgrat la seva jubilació, podria acabar de supervisar els TFG que ha iniciat. El Rector agraeix l’aclariment.

Intervé el doctor Sebastià Serra Busquets per dir que és molt positiu que el doctor Carles Bona hagi explicat la situació, però entén que amb aquest nomenament s’entra en contradiccions, ja que les persones jubilades no poden accedir a aquesta figura. Demana una reflexió sobre aquest tema i manifesta que es fan parts i quarts. Contesta la vicerectora de Professorat explicant que aquest col·laborador segueix en actiu a l’activitat professional, segueix exercint, i això és una condició que s’estableix als Estatuts. Es va prendre la decisió de no acceptar professors jubilats en aquesta figura arran d’unes intervencions dels membres del Consell de Govern, ja que suposava anar en contra del que estableixen els Estatuts. Les renovacions sí que es donen, però no es farien nous nomenaments. Malgrat això, aquest cas és diferent, ja que aquesta persona exerceix una activitat professional fora de la Universitat.

La doctora Francesca Garcias Gomila i el doctor Pere M. Deyà Serra manifesten la seva abstenció en aquest cas.

El doctor Joan David Janer Torrens entén que, si el professor ja s’ha jubilat, no hauria de seguir. A continuació indica que hi ha professionals que, arribat aquest moment, no volen deixar la Universitat i que hi continuen tenint un despatx, etc. I han estat professor emèrit o emèrit propi. Cal recordar que s’estan utilitzant recursos públics. Finalment indica que el Consell de Direcció s’ho hauria de plantejar.

El Rector contesta i recorda que el Consell de Direcció rep una proposta del departament. Per tant, considera que és el departament el primer que s’ho ha de repensar. A continuació recorda que hi ha universitats que no tenen ni professors emèrits ni professors emèrits propis, però no ha estat aquesta la trajectòria de la nostra universitat. Finalment indica que per a algunes persones mantenir-se a la Universitat és un benefici fins i tot per a la salut. En conseqüència, considera que descarregar la responsabilitat en el Consell de Direcció, quan és el departament qui ho ha proposat, no és adequat.

El doctor Janer Torrens afirma que només hi hauria d’haver professors emèrits, no emèrits propis. És una via secundària per mantenir professors, considera que s’haurien d’eliminar els professors emèrits propis. Els departaments són responsables en aquest tema. I el mateix pel que fa als investigadors col·laboradors.

El Rector proposa que aquest tema es tracti en una reunió de directors de departament amb la vicerectora de Professorat. La vicerectora explica que aquests professors no consumeixen recursos públics, no tenen espai ni retribució, a vegades hi ha un buit al departament, i no tots es jubilen a 70 anys, altres es jubilen a 60 o 61, i descarreguen el departament, amb un cost de professor associat.

d) Sabàtics

El Consell de Govern aprova per unanimitat les llicències per any sabàtic que s’indiquen a continuació (annex 18):

• Al senyor Antoni Gomila Benejam, professor del Departament de Psicologia, pel període comprès entre l’1 de març i el 31 d’agost de 2020. El professor Gomila Benejam gaudirà de la llicència a l’Instituto de Investigaciones Filosóficas SADAF-CONICET, Buenos Aires (Argentina).

• Al senyor Aleix Calveras Maristany, professor del Departament d’Economia de l’Empresa, pel període comprès entre l’1 de gener i el 30 de juny de 2020. El professor Calveras Maristany gaudirà de la llicència a la Universitat d’Edimburg (Regne Unit).

• Al senyor Enric Munar Roca, professor del Departament de Psicologia, pel període comprès entre l’1 de març i el 31 d’agost de 2020. El professor Munar Roca gaudirà de la llicència a la Universitat de Toronto (Canadà).

• Al senyor Pere Antoni Salvà Tomàs, professor del Departament de Geografia, pel període comprès entre l’1 de febrer i el 20 d’agost de 2020. El professor Salvà Tomàs gaudirà de la llicència a les universitats de Múrcia i de Las Palmas de Gran Canaria.

 

e) Altres

El Rector planteja si en aquest punt es vol entrar en la discussió del comunicat. El Rector afirma que cal tenir present que som part de la Xarxa Vives, qüestió que s’ha de tenir en compte.

No hi ha intervencions. Com que no hi ha cap intervenció en contra, s’entén que s’accepta el comunicat anteriorment presentat.

Punt 16: Informació i ratificació, si escau, d'acords marc, convenis, protocols i contractes

La Secretària General sotmet a la consideració dels membres del Consell de Govern el contingut dels acords marc, convenis, protocols i contractes que consten a la documentació presentada, que es detallen a continuació (annex 19):

 

Ref.TipusEntitatPaísObjecte
3666CVPontifícia Universitat Catòlica de l'Equador EquadorGenèric
3837AddendaUniversitat de Wisconsin a Stout EUAIntercanvi d'estudiants (turisme, restauració i hoteleria)
3838 CV/PSindicatura de Comptes de les Illes Balears Accés a la informació necessària per dur a terme la tasca de fiscalització pròpia de la Sindicatura 
3845CV/PHereus de l'artista Josep Pons Frau Donació del fons i cessió de drets del fons fotogràfic de Josep Pons Frau a la UIB
3846AMUniversitat de l’Havana; Escuela Ramal del Turismo CubaGenèric
3850CV/POficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears Establiment de col·laboració en temes relacionats amb la prevenció i control de la corrupció

 

Així mateix, se sotmeten a la consideració dels membres del Consell de Govern aquests convenis tramitats pel Centre d’Estudis de Postgrau o per l’Escola de Doctorat (annex 20):

Ref.TipusEntitatPaísObjecte
3834CV/PUniversitat de Càller ItàliaConveni de cotutela internacional
3842CV/PCentre EmocionalMente Psicologia Pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudiants del Màster en Psicologia General Sanitària
3843 CV/PCentre Mater Misericordiae Pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudiants del Màster en Psicologia General Sanitària
3851AMNova Universitat Russa (RosNOU) Federació RussaGenèric

 

La Secretària General explica que li han fet arribar una sèrie d’esmenes i comentaris a diferents convenis. La doctora Francesca Garcias Gomila explica que hi ha una errada al títol del conveni 3843, en relació amb el nom de l'entitat col·laboradora. Així mateix, cal esmentar que el model que s'ha seguit no està actualitzat: conté una referència a la Llei 15/1999 (derogada) i no inclou el paràgraf cautelar sobre la cotització de l'alumnat a la Seguretat Social i diu «protecció de riscs laborals», quan ha de ser «protecció contra els riscs laborals» o, millor encara, «prevenció de riscs laborals».

D’altra banda, la doctora Francesca Garcias Gomila entén que el conveni 3851 hauria d’anar a la secció general de convenis. La Secretària General explica per què és en aquesta llista i que no hi ha cap inconvenient a canviar-lo a la secció general de convenis.

En relació amb el conveni 3834, la doctora Francesca Garcias Gomila explica que, com a professora del curs bàsic de protecció radiològica per als usuaris de la instal·lació radioactiva IR-297 de la Universitat de les Illes Balears, sap que el doctorand estarà exposat a radiacions ionitzants durant el període d'elaboració de la tesi. Per això, cal implantar els mecanismes de coordinació establerts a la normativa vigent respecte al control dosimètric i la vigilància de la salut. A part de definir qui es fa càrrec de les despeses associades, ha de quedar clar quina de les dues institucions és la responsable de registrar i custodiar l'historial dosimètric i l'historial mèdic durant els trenta anys que segueixen (o fins que l’actual doctorand tingui 75 anys).

El Consell de Govern ratifica els acords marc, convenis i addendes indicats anteriorment per assentiment.

Punt 17: Torn obert de paraules

El doctor Pere M. Deyà Serra posa de manifest les complicacions que hi ha en la compra de material des del punt de vista administratiu. S’hauria d’obrir un debat per veure si els serveis administratius ens ajuden a desbloquejar els tràmits. Li agradaria parlar-ne un dia i veure si els organismes nacionals hi poden fer qualque cosa. Els tràmits ens compliquen molt la recerca. Demana que el Consell de Direcció plantegi al Consell de Govern un debat sobre el tema. La Gerent, en relació amb aquest assumpte, explica que fan gestions amb el CSUC, per adherir- nos al conveni d’homologació que hi ha, on tindríem un ventall de material, i es podria agilitar el procediment. A més, indica que estam a punt de tancar el procediment d’homologació. Finalment la Gerent manifesta que, efectivament, s’han complicat moltíssim els tràmits per a la compra de material.

La doctora Francesca Garcias Gomila manifesta que a la sessió del Consell de Govern del dia 24 de setembre va demanar una sessió monogràfica en relació amb els informes de renovació de l’acreditació de les titulacions, per tal de trobar solucions comunes a les deficiències institucionals que constata l’AQUIB per a pràcticament tots els títols. Recorda que aquesta reunió ja la va demanar a la sessió del Consell de Govern del mes d’abril de l’any 2015, i així ho ha fet reiteradament, però malauradament la reunió encara no s’ha convocat. Per això, ara torna a reiterar la petició d’aquesta reunió.

El vicerector de Títols i Tecnologia indica que, arran de la sol·licitud del darrer Consell de Govern, ha parlat amb el director del Centre d’Estudis de Postgrau, per tal d’organitzar la reunió. Pel que fa als informes de grau, indica que, quan estiguin tots, la reunió es podrà convocar. El Rector li demana que concreti una data, ja que entén que val la pena fer aquesta reunió. El vicerector de Títols i Tecnologia entén que, pel que fa als graus, hem d’esperar que acabi el procés de renovació de l’acreditació. La doctora Garcias Gomila proposa que sigui abans de Pasqua de 2020.

El doctor Sebastià Serra Busquets demana que a les retolacions hi consti el segon cognom. La doctora Garcias Gomila demana que al personal científic li mantinguin el nom amb el qual firma les publicacions.

El doctor Sebastià Serra Busquets intervé en relació amb el pressupost. El fet que el pressupost es mantingui, tal com s’ha explicat, no significa el mateix que l’any passat. Estam en un punt sense sortida, i s’haurà de lluitar molt, hi haurà previsions d’inversions que quedaran aturades. El sector econòmic d’aquí no pareix que estigui malament. Tot quedarà molt afectat.

El Rector respon i explica que ha reflexionat molt sobre aquesta qüestió. Des del Govern t’expliquen com estan en altres institucions. El REB que es va signar s’ha de complir. El problema és que el Govern ha hagut de pagar, però no li ho han retornat; això, més les indemnitzacions, etc. El Rector explica que s’han fet moltes reunions, la darrera va ser després de preparar un comunicat. La nostra universitat és entre les pitjors finançades de tot l’Estat. Ens diuen que tenim qualque tipus d’excés sobre el qual es podria reflexionar. Es reconeix l’activitat d’investigació amb activitat docent, tot i que tenen una compensació econòmica de les més elevades de l’Estat i a més es compara amb activitat docent en relació amb els sexennis reconeguts. Hi ha un altre tema, el dels romanents: el Govern té la idea que la UIB té molts de romanents (analítiques d’IP). El Rector manifesta que no els tocarem, tot i que la Conselleria d’Hisenda o la Sindicatura de Comptes no ho entenen.

El doctor Pere M. Deyà Serra demana si ens hem de sentir malament. El Rector li respon que no; ens hem defensat. Com podríem estar alts en recerca si no hi hagués incentius? Haurem de fer pedagogia.

El doctor Príam F. de Villalonga Smith planteja els problemes que es troba en relació amb les compres de material per a la recerca i els contractes menors. La recerca dels laboratoris pot returar-se per aquest tema. El Rector contesta que ha mantingut reunions en relació amb aquesta qüestió. Es planteja fer decrets dins la Llei de la Ciència per tal d’agilitar la contractació pel que fa a la recerca.

La senyora Francesca Mas Busquets, presidenta del Consell Social, planteja la possibilitat de donar la Medalla d’Or al senyor Josep M. Bricall. El Rector li contesta que s’hauria de canalitzar a través dels departaments de la Universitat. A continuació explica que el procediment d’aprovació és el mateix que per al nomenament de doctor honoris causa; per tant, requereix l’aprovació per una majoria qualificada dels membres del Consell de Govern.

El doctor Bartomeu Pascual Fuster exposa que, com a director de departament, ha de firmar despeses de càtedres privades. Ell pensa que no ha de signar despeses d’altres òrgans i planteja si ha de demanar informes. La Gerent explica que la norma estableix que per al que són despeses de material inventariable o de persones del departament es necessita el vistiplau del director. La Gerent explica que la firma no suposa una autorització, sinó que «se’n dona per assabentat». La Gerent manifesta que pot revisar la instrucció interna. El doctor Pascual Fuster afirma que, si és una autorització, no li pareix bé; si només se n’assabenta, sí.

El doctor Bartolomé Deyà Tortella planteja la qüestió de l’impost de turisme sostenible, ja que entén que amb els projectes aprovats no s’inverteix en sostenibilitat. Hi ha hagut abstenció d’altres institucions, però no de la Universitat, que hi va votar de forma afirmativa. S’ha de repensar, hi ha grups de recerca experts en sostenibilitat i canvi climàtic. El tema requereix una reflexió.

El Rector explica que el representant és el vicerector d’Innovació i Relacions Institucionals, que forma part d’aquest grup. El que compta és el vot favorable del grup. El Rector demanarà al doctor Jordi Llabrés Bordoy que ho expliqui al Consell de Govern.

El doctor Bernat Sureda Garcia manifesta que, si la UIB es pronuncia sobre un tema, a vegades no és la UIB, només és l’opinió d’una persona. En aquests casos no s’hauria de mencionar la Universitat. El Rector explica que a vegades s’utilitza la frase «això no representa l’opinió de la UIB», però, així i tot, surt a premsa.

Pel que fa a la qüestió plantejada pel doctor Deyà Tortella, el Rector afirma que primer es pot demanar opinió als experts de la UIB. Cal anar segurs amb la gent que en sap.

El doctor Carles Bona Garcia afirma que, a pesar del nom de turisme sostenible, també inclou medi ambient. Per això s’ha d’anar alerta amb el que hi entra i el que no; per exemple, l’ampliació del metro fins al ParcBIT lleva cotxes de la carretera, i això és bo per al medi ambient.

El Rector conclou que ho comentarà al vicerector d’Innovació i Relacions Institucionals.

I no havent-hi més assumptes per tractar, es tanca la sessió a les 13.10 hores. De totes les quals coses, com a Secretària General, don fe.

Consell de Govern del dia 8 de novembre de 2019

Relació d’assistents:

1. Ricardo Alberich Martí
2. Miquel Bennàsar Veny
3. Rafel Crespí Cladera
4. Príam de Villalonga Smith
5. Pere M. Deyà Serra
6. Bartolomé Deyà Tortella
7. Francesc Escanellas Garcias
8. Antonio Fernández Coca
9. M. Antònia Fornés Pallicer
10. Josep Antoni Frau Coll
11. Juan Frau Munar
12. Antònia Fullana Puigserver
13. Ricardo García Noval
14. Enrique García Riaza
15. Francesca Garcias Gomila
16. Pedro Guijarro Fuentes
17. Jaume Guiscafrè Danús
18. Joan David Janer Torrens
19. Maria Llompart Bibiloni
20. Joan March Noguera
21. Francesca Mas Busquets
22. Josep L. Oliver Torelló
23. Rosa Riera Bosch
24. Miquel J. Roca Adrover
25. Rosa Isabel Rodríguez Rodríguez
26. Andreu Sansó Rosselló
27. Sebastià Serra Busquets
28. Bernat Sureda Garcia
29. Jaume Sureda Negre
30. M. del Carmen Touza Garma
31. Xavier Varona Gómez
32. Gabriel Vich Serra
33. Llorenç Huguet Rotger
34. Antònia Paniza Fullana
 

Consell de Govern del dia 8 de novembre de 2019

Relació d’assistents amb veu i sense vot:

1. Josep Lluís Ballester Mortes
2. Carles Bona Garcia
3. M. Antònia Carbonero Gamundí
4. José Aurelio Castro Ocón
5. Tomás del Barrio Castro
6. Yolanda González Cid
7. Miquel Grimalt Gelabert
8. Isabel Lladó Sampol
9. Bartomeu Pascual Fuster
10. Virgínia Ramon Álvarez
11. Gemma I. Turnes Palomino
12. Jeroni Reynés Vives