Formalització de sol·licituds noves
Per demanar l'avaluació d’estudis d'investigació no regulats per llei que impliquin l'ús de dades procedents d'éssers humans, el responsable de l'estudi haurà de seguir les passes següents:
- Emplenar el formulari de sol·licitud d'avaluació (vegeu-lo més avall). No s'admetran les sol·licituds que utilitzin models antics d'aquest formulari.
- Signar electrònicament la sol·licitud emplenada.
- Enviar la sol·licitud i els documents addicionals (sempre en format PDF) a través d'una instància al Portal del Personal Investigador. A l'apartat Tipus d'instància, cal seleccionar l'opció «Sol·licitud Comitè d'Ètica de la Recerca (CER)».
Termini
Només s’acceptaran les sol·licituds enviades com a mínim sis dies hàbils abans de la reunió del CER (vegeu-ne el calendari més avall).
Rebuda i assignació
Una vegada que el Comitè d’Ètica de la Recerca (CER) hagi rebut la sol·licitud, li assignarà un número d’expedient identificatiu que s’utilitzarà en totes les comunicacions relacionades amb la sol·licitud.
Important
- El CER no avalarà estudis ja iniciats. Per tant, el sol·licitant es compromet a no començar l’estudi fins que no n’hagi obtingut l’informe favorable del CER.
- El sol·licitant ha de tenir una relació «estable» amb la UIB. Això inclou personal amb vinculació permanent, investigadors del programa I3, professors associats, etc.
- En el cas dels alumnes (incloent-hi doctorands), cal que indiquin com a responsable de l’estudi la persona que dirigeix o tutoritza el treball.
Modificació de sol·licituds
Si un informe anterior del CER és «no favorable» o «favorable condicionat», el responsable de l'estudi haurà de seguir les passes següents:
- Fer els canvis necessaris a la sol·licitud o als documents addicionals (sempre en format PDF), d’acord amb les consideracions de l'informe rebut.
- Emplenar el document d'índex d'esmenes (vegeu-ne l’enllaç més avall) indicant-hi els canvis realitzats i el lloc on s'hagin fet(document, paràgraf, etc.). Aquest document també s’haurà de signar electrònicament.
- Enviar l'índex d'esmenes signat i els documents esmenats a través del Portal del Personal Investigador. S’ha de modificar la instància realitzada i no se n’ha de crear cap de nova.
Consideracions sobre l'ús de temps lectiu per participar en estudis de recerca
Si es vol utilitzar temps de classe perquè l'alumnat participi en estudis d'investigació, s'haurien de tenir en compte les consideracions següents:
- L'estudi de recerca hauria d'estar directament relacionat amb els objectius i/o continguts de l'assignatura i s'hauria d'informar l'alumnat sobre aquesta relació.
- Si no existeix aquesta relació, i sempre que el professorat responsable de l'assignatura ho autoritzi, només es podria dedicar el mínim temps possible (no més de 10 minuts) per presentar l'estudi i, en tot cas, distribuir un enllaç, adreça electrònica, codi QR o similar que permeti a l'alumnat interessat accedir a l’estudi de recerca fora del temps de classe.
- Si la participació a un estudi de recerca queda recollida a la guia docent d'una assignatura i preveu la possibilitat d'obtenir part de la qualificació amb aquesta participació, s'hauria d'oferir un mètode alternatiu per obtenir la mateixa qualificació a l'alumnat que no vulgui participar a l'estudi.
- El full de consentiment informat sempre hauria de garantir a l'alumnat que no rebrà penalització si no accepta participar a la recerca i, si és el cas, exposar amb claredat el mètode alternatiu per obtenir les mateixes millores en la qualificació.
Properes reunions:
- Dimarts 18 febrer 2025
- Dimarts 18 març 2025
- Dimarts 15 abril 2025
- Dimarts 13 maig 2025
- Dimarts 17 juny 2025
- Dimarts 15 juliol 2025