Art urbà: una ruta pels murals de la UIB

El Campus Universitari de Palma acull obres d'art a les seves parets exteriors. Durant els últims anys, les façanes de la UIB han agafat un color singular amb marca quilòmetre zero amb els murals realitzats per artistes locals. Un passeig per als camins del Campus ens ofereix sorprenents i enormes representacions gràfiques d’art urbà de joves creadors.

Un mural de Javier Garló per commemorar els quaranta anys i els cinc segles de la UIB

Cristatus XL és el nom de l'obra triada per commemorar les quatre dècades de la Universitat. Està ubicada a la Facultat de Ciències, a la part exterior de l'edifici Mateu Orfila i Rotger. En aquest cas, Javier Garló va pintar un mural reblit de simbologia relacionada amb la Universitat: el capitell, com a representació de la saviesa; el símbol del sol, que fa referència a Ramon Llull; el paó, present al campus i símbol associat a la dona; les serps, imatge de la resurrecció i l'estrella pentagonal.

Murals amb molt de ritme de la mà de Joan Aguiló, Irene López, MisterPiro i Uriginal

Amb motiu del popular festival Mallorca Live Festival, i patrocinats per aquest, quatre artistes de renom es varen animar a plasmar una sèrie de murals de colors llampants en diverses facultats de la Universitat.

MisterPiro dibuixà un mural de grans dimensions amb temàtica submarina, que suposà l'inici d'aquestes obres temàtiques que donen color a les nostres parets; Irene López va pintar un paisatge a través d'una composició geomètrica en perspectiva amb elements de les illes Balears a la Facultat de Filosofia i Lletres, a la paret exterior de l'edifici Ramon Llull i Uriginal i Irene López plasmaren un mural de cinc metres d'alt i deu d'ample a la Facultat de Dret, Economia i Empresa i Turisme, a la façana interior de la zona d'aparcament. L'obra del mallorquí Joan Aguiló, de vuit metres d'alt, ens apropa a la tradició oral amb una al·legoria de la saviesa representada en dues dones majors.

Un mural d'ametllers en flor per visibilitzar el CD2

El CD2 o Centre de Documentació en Cooperació al Desenvolupament està situat a la Facultat de Filosofia i Lletres, a la paret exterior de l'edifici Ramon Llull. Des de 2018 llueix una estampa floral de l'artista local Carles God. El mallorquí va crear un mural que representa ametllers en flor i abelles pol·linitzadores que aporten valor estètic a aquest espai referent en la difusió del coneixement sobre la cooperació al desenvolupament. Usa la metàfora de la pol·linització de les flors influenciat per l'art floral xinès.

A la zona interior de la biblioteca de l'edifici, es pot veure una altra representació amb la mateixa estètica.

La UIB et dona el “Bon dia” en les seves parets

La campanya de l'Obra Cultural Balear “Comença amb un Bon Dia!” s'estén fins la Facultat de Ciències amb un mural ple de colors amb el lema “A la UIB començam amb un Bon dia”. La associació cultural va comptar amb l'impuls de l'entitat Joves de Mallorca per la Llengua per a fer arribar la campanya al col·lectiu universitari i deixar la seva estampa al campus de la UIB.