Art urbà: una ruta pels murals de la UIB

El campus universitari de Palma exhibeix obres d'art als murs exteriors dels edificis. Els darrers anys, les façanes de la UIB han canviat de color, amb marca de quilòmetre zero, gràcies als murals realitzats per artistes locals. Una passejada pels camins del campus ens regala representacions gràfiques sorprenents i enormes d’art urbà de joves creadors.

Un mural de Javier Garló per commemorar els quaranta anys i els cinc segles de la UIB

Cristatus XL és l'obra triada per commemorar les quatre dècades de la Universitat. Està ubicada a la Facultat de Ciències, al mur exterior de l'edifici Mateu Orfila i Rotger. En aquest cas, Javier Garló va pintar un mural de simbologia relacionada amb la Universitat: el capitell, com a representació de la saviesa; el símbol del sol, que fa referència a Ramon Llull; el paó, present al campus i símbol associat a la dona; les serps, imatge de la resurrecció i l'estrella pentagonal.

Murals amb molt de ritme: Joan Aguiló, Irene López, MisterPiro i Uriginal

Amb motiu del popular festival Mallorca Live Festival i amb el seu patrocini, quatre artistes de renom han pintat una sèrie de murals de colors llampants a alguns edificis del campus.

MisterPiro dibuixà un mural de grans dimensions de temàtica submarina, i fou la primera d'aquestes obres temàtiques que donen color a les nostres parets. Irene López va pintar un paisatge mitjançant una composició geomètrica en perspectiva amb elements de les illes Balears a la Facultat de Filosofia i Lletres, a la paret exterior de l'edifici Ramon Llull. I Uriginal i Irene López plasmaren un mural de cinc metres d'alt i deu d'ample a la Facultat de Dret, Economia i Empresa i Turisme, a la façana interior de la zona de l'aparcament. L'obra del mallorquí Joan Aguiló, de vuit metres d'alt, ens acosta a la tradició oral amb una al·legoria de la saviesa, representada per dues dones grans.

Un mural d'ametllers en flor per visibilitzar el CD2

El CD2 o Centre de Documentació en Cooperació al Desenvolupament està situat a la Facultat de Filosofia i Lletres, amb accés des de l'exterior de l'edifici Ramon Llull. Des de l'any 2018, l'enfront llueix una estampa floral de l'artista local Carles God. El mallorquí va crear un mural d'ametllers en flor i abelles pol·linitzadores que aporten valor estètic a aquest espai, referent de la difusió del coneixement sobre la cooperació al desenvolupament. Usa la metàfora de la pol·linització de les flors influenciat per l'art floral xinès.

A la zona interior de la biblioteca de l'edifici, es pot veure una altra representació amb la mateixa estètica.

La UIB et diu bon dia des de les parets

La campanya de l'Obra Cultural Balear Comença amb un Bon Dia! arriba fins a la Facultat de Ciències amb un mural ple de colors i el lema “A la UIB començam amb un bon dia”. L'associació cultural va comptar amb l'impuls de l'entitat Joves de Mallorca per la Llengua per fer arribar la campanya al col·lectiu universitari i deixar la seva estampa al campus de la UIB.