Acta
SESSIÓ ORDINÀRIA DEL CLAUSTRE DEL DIA 9 DE FEBRER DE 2016
A les 12.05 hores del dia 9 de febrer de 2016, a la sala d'actes de Son Lledó, es reuneix en sessió ordinària el Claustre de la Universitat. El presideix el Rector. Una vegada comprovat que hi ha quòrum, s'obre la sessió.
S’excusen d’assistir-hi la doctora Francesca Garcias Gomila, el doctor Antoni Llull Gilet, el doctor Josep Servera Baño, el doctor Bernat Sureda Garcia, la doctora Joana Sánchez Roig, la senyora Maria Isabel Baltasar Quesada, la doctora Margalida Gili Planas, el doctor Miquel À. Roca Bennàsar, el doctor Joan David Janer Torrens, el doctor Alfons Lluís Palmer Pol, el doctor Sebastià Serra Busquets, el senyor Joaquín García Mulet, la doctora Yolanda González Cid, la doctora Eva M. Aguilar Mediavilla, la doctora Francesca Salvà Mut, el senyor Raúl Bar Acedo, la doctora M. Esther Garcia Buades, el senyor Antoni Pons Cabanellas, la doctora Victòria Ferrer Pérez, el doctor Nicolau Dols Salas i el doctor Rafael Bosch Zaragoza.
Punt 1: Lectura i aprovació, si escau, de les actes de les sessions anteriors (28/1/2015 i 15/1/2016)
El Rector indica que es varen trametre per correu electrònic les actes de les dues darreres sessions, juntament amb la convocatòria d’aquest Claustre. El Claustre aprova per assentiment l’acta de la sessió ordinària del dia 28 de gener de 2015 i l’acta de la sessió extraordinària del dia 15 de gener de 2016.
Punt 2: Elecció, si escau, de la Síndica de Greuges
El Rector recorda que, atès que l’actual Síndica de Greuges ha complert el mandat de cinc anys previst estatutàriament, ja no pot ser reelegida. Seguidament recorda que la proposta que es presenta prové del Consell de Govern del dia 29 d’octubre de 2015.
Seguidament el Rector dóna la paraula al Secretari General, el qual indica que per a l’elecció del càrrec de Síndic de Greuges s’ha de tenir en compte el contingut de tres preceptes estatutaris diferents:
L’article 24.2.21) dels Estatuts preveu com a competència del Consell de Govern: «Proposar al Claustre el Síndic de Greuges». Per tant, en virtut d’aquesta competència, el Consell de Govern, a la sessió del passat 29 d’octubre de 2015, va acordar per unanimitat de proposar al Claustre el nom d’una única persona: el de la doctora M. Antònia Manassero Mas, catedràtica d’universitat de l’àrea de coneixement de Psicologia Social, del Departament de Psicologia, com a nova Síndica de Greuges.
També recorda que l’article 16.2.d) dels nostres Estatuts atribueix al Claustre, en relació amb el càrrec de Síndic de Greuges, la competència d’«Elegir i, si escau, revocar el defensor universitari, que a la Universitat de les Illes Balears rep el nom de Síndic de Greuges, i rebre’n l’informe anual».
Finalment, al tercer apartat de l’article 81 s’indica que per ser elegit, cal obtenir la majoria absoluta dels membres del Claustre («El Síndic de Greuges serà elegit pel Claustre d’entre els membres de la comunitat universitària, per majoria absoluta, a proposta del Consell de Govern»). Per tant, atès que la composició actual del Claustre és de 226 claustrals, la majoria absoluta s’assolirà quan es tinguin 114 vots a favor.
A l’últim, recorda que els passats 4 i 8 de febrer la Secretaria General va trametre a tots els claustrals escrits recordatoris de la sessió del dia d’avui en els quals s’indicava que en l’elecció que ha de tenir lloc avui era possible el vot anticipat, s’hi explicava el mecanisme per votar anticipadament i s’hi indicava el nom de la candidata proposada.
Afegeix que per afavorir la participació en la votació i agilitar-la es realitzarà en dues urnes (A-L i M-Z) i quedarà oberta mentre duri la sessió d’aquest Claustre, per la qual cosa acabada la votació que ara s’inicia, una vegada que hagin votat tots els membres assistents en aquests moments, les urnes es traslladaran a l’antesala d’aquesta sala d’actes perquè els membres que s’incorporin més tardanament a la sessió del Claustre puguin votar.
A continuació dóna la paraula a la doctora M. Antònia Manassero Mas.
La doctora Manassero Mas agraeix la confiança que el Consell de Direcció i el Consell de Govern han dipositat en ella per exercir aquest càrrec i recorda les altres tres persones que han estat al capdavant de la Sindicatura. Seguidament indica quins són, segons el seu parer, els reptes que s’haurien de poder afrontar els propers anys i es compromet a assumir-los com a propis en cas de sortir elegida, juntament amb els que puguin sorgir els propers anys.
Acaba la intervenció donant les gràcies per endavant als membres del Claustre amb independència del seu vot.
A l’últim el Rector recorda que la nostra universitat va recollir la figura del Síndic de Greuges abans que la Llei orgànica d’universitats de l’any 2001 convertís aquesta figura en una exigència. Especialment fa referència a la doctora Montserrat Casas Ametller, que va dissenyar l’estructura de l’actual Sindicatura, i lloa la tasca realitzada, tasca que fou continuada amb brillantor per les doctores Magdalena Gianotti Bauzà i Joana Maria Petrus Bey. Destaca, també, la importància de l’informe anual que el Síndic de Greuges ha de presentar al Claustre per donar compte de les actuacions que se segueixen sobre els greuges que es produeixen a la nostra universitat.
Finalment demana el màxim suport a la persona que generosament s’ha mostrat disposada a assumir el càrrec.
Tot seguit comença la votació per elegir el Síndic de Greuges de la Universitat de les Illes Balears. Una vegada que han votat tots els membres presents a la sala, tres membres de la Mesa del Claustre traslladen les urnes a l’antesala per tal que els membres que s’incorporin a la sessió puguin votar.
Punt 3: Informe del president del Claustre
Abans de començar la seva intervenció, el Rector indica que s’està fent feina per millorar la Universitat utilitzant una gestió de proximitat distribuïda en eixos.
Seguidament presenta balanç de les tasques més rellevants que han dut a terme l’equip de govern i els serveis de la Universitat des del mes de gener de l’any passat; presenta, així mateix, els projectes més destacats que actualment s’estan desenvolupant. Per tant, fa una exposició de l’informe pertinent (annex 1).
Un cop feta l’exposició de la tasca realitzada, el Rector acaba la intervenció demanant la cooperació de tota la comunitat universitària per promoure la cooperació per millorar la nostra societat.
Punt 3: Informe de la Síndica de Greuges
El Rector dóna la paraula a la Síndica de Greuges, doctora Joana Maria Petrus Bey, li agraeix la feina que fa i la dedicació durant aquests cinc anys de mandat.
La Síndica indica que la compareixença davant el Claustre és per donar compliment a les previsions de l’article 81.5 dels Estatuts, el qual estableix, entre altres funcions de la Síndica de Greuges, presentar al Claustre una memòria anual sobre les seves actuacions, incloent-hi els suggeriments, les propostes i les advertències que se’n derivin. Afegeix que l’informe correspon a l’any 2015 i que té una significació especial per a ella, ja que és el darrer informe que presentarà al Claustre.
A continuació, la Síndica de Greuges exposa l’informe preceptiu (annex 2), desglossat en sis apartats, i comenta un per un els gràfics de les presentacions realitzades.
La doctora Petrus acaba la intervenció amb un agraïment general a tota la comunitat universitària, en general, i als membres del Claustre, en particular, per la confiança que l’any 2010 varen dipositar en la seva persona per dur endavant la tasca començada per la doctora Montserrat Casas, com a primera Síndica de Greuges de la UIB, i seguida per la doctora Magdalena Gianotti Bauzà. Afirma que han estat uns anys molt intensos, en els quals ha intentat atendre totes les consultes que li han plantejat tan bé com ho varen fer les predecessores en el càrrec. Finalment demana disculpes per si algú s’ha sentit molest per les seves recomanacions.
Acaba el comiat demanant per a la nova Síndica el mateix suport que ella ha tingut i fent una recomanació final referent al protocol en l’àmbit universitari.
El Rector li agraeix l’informe elaborat i reitera la felicitació per la feina feta durant aquest mandat.
En aquest moment el Rector constata que no hi ha hagut cap sol·licitud de paraula per intervenir en el torn obert de paraules, de conformitat amb les previsions de l’article 13 del Reglament del Claustre constituent (FOU núm. 206, de 30 de juliol de 2002). Afegeix que, atès que no hi ha intervencions a fer i vist que el procés electoral a realitzar únicament afecta el col·lectiu dels degans de facultat i directors d’escola, si els altres claustrals es volen retirar, ho poden fer; o també poden esperar l’escrutini de l’elecció del càrrec de Síndic de Greuges.
Punt 5: Elecció dels representants dels degans de facultat i directors d’escola al Consell de Govern
El Rector recorda als membres del Claustre que, tal com estableix l’article 43.3 de la normativa electoral, les persones interessades havien de presentar la candidatura per a les eleccions de representants al Consell de Govern mitjançant escrit adreçat al Secretari General i presentat al Registre General de la Universitat (Son Lledó) o als registres de les seus universitàries de Menorca i d’Eivissa i Formentera. El termini acabava a les 13 hores d’ahir.
Tot seguit, el Rector indica que s’han presentat nou candidatures per a les eleccions de representants dels degans i directors d’escola per elegir set representants.
Seguidament, el Rector llegeix el nom de les candidatures presentades per ser representants dels degans i directors d’escola:
- Amengual Colom, Antoni
- Carrasco Martorell, Lorenza
- de Pedro Gómez, Joan Ernest
- Deyà Bauzà, Miquel Josep
- Deyà Tortella, Bartolomé
- López Simó, Francisco
- Oliver Torelló, Josep Lluís
- Sansó Rosselló, Andreu
- Sesé Abad, Albert
Seguidament el Rector repeteix que els degans i la directora d’escola han d’elegir set representants al Consell de Govern i que, d’acord amb les previsions de l’article 43.2 de la normativa electoral, poden marcar un màxim de sis noms; quedaran elegits els set degans o directora d’escola que obtinguin el nombre de vots més gran, ja que a les sessions de la Mesa del Claustre del passat 15 de gener i d’avui mateix s’ha acordat de realitzar una única votació i que el nombre de vots obtinguts determinarà l’ordre en què s’ordenaran els titulars i els suplents. Insisteix en el fet que si a la papereta hi ha marcats més de sis noms, la papereta es considerarà nul·la; en canvi, és possible que hi hagi marcats menys de sis noms.
Un cop efectuada la votació, es fa l’escrutini en veu alta i públicament.
Un cop acabat l’escrutini, el Rector indica quin ha estat el resultat de la votació:
- Dr. Antoni Amengual Colom 7 vots
- Dr. Joan Ernest de Pedro Gómez 7 vots
- Dr. Francisco López Simó 7 vots
- Dr. Josep Lluís Oliver Torelló 7 vots
- Dr. Andreu Sansó Rosselló 7 vots
- Dr. Bartolomé Deyà Tortella 6 vots
- Dr. Albert Sesé Abad 4 vots
- Dr. Miquel Josep Deyà Bauzà 2 vots
Seguidament el Rector indica que queden proclamats com a representants els doctors Antoni Amengual Colom, Joan Ernest de Pedro Gómez, Bartolomé Deyà Tortella, Francisco López Simó, Josep Lluís Oliver Torelló, Andreu Sansó Rosselló i Albert Sesé Abad, com a titulars. El doctor Miquel Josep Deyà Bauzà serà el suplent.
Proclamats els resultats de les eleccions dels representants titulars i suplents dels degans i directors d’escola, el Rector felicita els representants elegits.
Feta la votació anterior, a les 14.10 hores es dóna per acabada la votació per a l’elecció del càrrec de Síndic de Greuges, per la qual cosa les urnes es tornen a entrar a la sala d’actes. Es dipositen a les urnes corresponents els dotze vots anticipats emesos. Efectuat aquest tràmit, la Mesa del Claustre també vota i s’inicia el recompte dels vots dipositats a les dues urnes utilitzades.
Un cop fet l’escrutini, el Rector anuncia el resultat de la votació: s’han dipositat 129 vots, dels quals 119 han estat a favor de la candidata presentada, i hi ha hagut 10 vots en blanc. Per tant, la professora M. Antònia Manassero Mas és elegida Síndica de Greuges de la Universitat de les Illes Balears.
A continuació dóna la paraula a la doctora M. Antònia Manassero Mas, que agraeix el resultat de la votació.
Punt 6: Torn obert de paraules
No hi ha cap intervenció.
I no havent-hi més assumptes per tractar, es tanca la sessió a les 14.20 hores. De totes les quals coses, com a Secretari, don fe.